Yangın ve Güvenlik Dergisi 82. Sayı (Ekim 2004)

ITEKNiK BiLGi po arasında geçen süredir. Bu bakımdan yangın güvenliği bu üç grup arasında sağlanmalıdır. 1. Üretici Tesis Bakımından Yangın Güvenliği Lojistik hizmetlerde yangın güvenliği konusunda, genelde üreticiye pek iş düşmemekle beraber taşınacak malın araca yüklenmesi sırasında geçen o kısa sürede kontrolü elinde bulundurması gerekmektedir. 1.1-Yangın Tehlikeleri t Yükleme yapan araçların bakımsızlık ve/veya teknik arızalarından dolayı yangın çıkması halinde üretici firma tesislerine sıçraması, t Araç şoförlerinin yangın sebepleri ve ilk müdahale konusunda bilgisizliği, t Araç egzostundan çıkan kıvılcım ve sıcak gazlar, t Yük indirirken ve bindirirken dikkatsiz ve aceleci davranışlar, t Sürücülerin İşletme içi hız ve trafik kurallarına uymaması, t Araç şoförlerinin işletmeyi tanımadan tesis içinde rahatça dolaşmaları, tesis güvenlik kurallarına uymamaları ve beraberinde yangın tehlikesi oluşturmaları vs. şeklinde sıralayabiliriz. 1.2-Yangın Önlemleri Üretici firma yetkililerinin yangın güvenliği bakımından dikkat etmesi gereken hususlar aşağıda belirtilmektedir. t Araç şoförlerinin yangın konusunda eğitilmesi, (Kullandıkları araçların maliyeti düşünüldüğünde ayrıca sürekli olarak TV ve gazetelerde sıkça rastladığımız görüntülerden de anlaşıldığı gibi aracın hareket halinde iken yanması sırasında nasıl hareket etmesi konusunda eğitilmesi) t Araçların sürekli olarak çıkışa doğru yönlendirilmesi, park ettirilmesi ve denetlenmesi, t Araç şoförleri için bekleme yerlerinin oluşturulması, gerekmedikçe üretim/ fabrika içine alınmaması, t Araçların taşıyacağı ürüne göre gerekli ise topraklanması, t Araçta bulunan sevkiyat ürünlerinin sigortalanması. YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 82 68 2. Taşıyıcı (Şoför-Araç) Bakımından Yangın Güvenliği Ülkemizde 4925 sayı ve 10.07.2003 tarihli Kara Yolu Taşıma Kanununun amacı; karayolu taşımalarını ülke ekonomisinin gerektirdiği şekilde düzenlemek, taşımada düzeni ve güvenliği sağlamak, taşımacı, acente ve taşıma işleri komisyoncuları ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ve benzeri hizmetlerin şartlarını belirlemek, taşıma işlerinde istihdam edilenlerin niteliklerini, haklarını ve san dayanımını aşan ve bedeni yeterliliğini zorlayan veya zorlatılan davranışları vardır. Bu davranışlar sonucunda oluşan uykusuzluk, yorgunluk kaza ve buna bağlı yangınların davetiyesi olmaktadır. 2.2. Yangın Önlemleri Araçların teknik bakımlarının zamanında ve periyodik olarak yapılması, araç şoförlerinin yangın, araç ve taşıdığ ı malzeme konularında eğitimli olması yangın çıksorumluluklarını saptamak, karayolu ta- masında veya çıktığı zamanda en kısa şımalarının, diğer taşıma sistemleri ile birlikte ve birbirlerini tamamlayıcı olarak hizmet vermesini ve mevcut imkanların daha yararlı bir şekilde kullanılmasını sağlamaktır. Ülkemizde karayolu taşımacılığında kullanılan küçük ve büyük kasa kamyon, tanker ve tırlarla yapılan sevkıyatlarda son yıllarda yangın tehlikesi ve çevreye etkileri yanında can ve mal kaybı yönünden gözle görülen bir artış yaşanmaktadır. 2.1-Yangın Tehlikeleri Gelişen teknoloji ile birlikte artan yanıcı, parlayıcı, patlayıcı ve tehlikeli malzeme hammaddesi ve üretiminin artması, bu işte görev yapan firmaların çoğalmış olması, hem de taşınacak mal ve ürünün depo ve antrepolarda stoklanması ile yangın riskinin giderek arttığı bir sektör haline gelmişlerdir. Bu firmaların çoğunda yangın ve yangın güvenliği konusunda bilgi sahibi olan personel olmadığından; Yönerge, yönetmelik, talimat ve standartlara uygun hareket edilmemektedir. Taşınacak ve stoklanacak malın, cinsi, tipi ve kalma süresi içinde yangın risk analizi yapılmadan ve tehlikesine bakılmadan kamyon ve tırlarla taşınmakta, depolara ve antrepolara taşıyıp ambalajlama, ölçümleme ve stoklama yapılmaktadır. Oysa; Acenteler ve taşıma işleri komisyoncuları bu sıfatla yapmış oldukları faaliyet ve işlemlerden taşımacı ile müştereken ve müteselsilen sorumludur. Bu koşullar içerisinde çalışan sürücülerin hava hareketleri, coğrafi şartlar, yol ve trafik durumu da göz önüne alınarak insürede söndürülmesinde etkili olacaktır. Kullanılan taşıma sınıfına göre kısaltılm ış adları, Avrupa'da ADR/RID, ADN/ADRN, Uluslar arası alanda IMDG Code, ICAO/ IATA Tıs, ABD ve Kanada'da DOT gibi sistemler uluslararası taşımacılığı yönlendirmektedir. Yukarıdaki iki temel sistemin riski azaltmak amacının yanı sıra risk iletişimine katkıları çok önemlidir. 3. Depo ve Antrepolar Bakımından Yangın Güvenliği Şekil:5: lojistik bir deponun şekli hııp:llwwı,ı\seıııpa. coıııllojistik.lııın sitesinden alınıııışlıı'. Günümüzde lojistik depolar yalnızca malların saklanması ve korunması amacının dışında bir takım hizmetlerin (Ambalaj değiştirme, etiketleme, kullanım kılavuzu ekleme, ürün birleştirme, paketleme, promosyon hazırlama , ürün modifikasyonu, ara üretimler gibi) verildiği , müşteriye hızlı ulaşımın sağlandığı merkezler haline gelmiştir. Depo yeri seçimi, depo içi yerleşimi ve işletimi , depolar arası taşımalar gibi birçok parametre, artan müşteri beklentileri sebebi ile firmalar açısından stratejik önem taşımaktadır. Bu beklentileri karşılayacak depoların edinilmesi ve işletilmesi firmalar açısından önemli bir yatırım ve maliyet unsuru

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=