ITEKNiK BiLGi olmuştur. Değişen pazar dinamikleri karşında firmalar yeterince esnek olabilmek için bu konuda uzman, esnek lojistik hizmet sağlayıcılarına ihtiyaç duymaktadır. Lojistik hizmet sağlayıcıları mal hareketlerinin yoğunlaştığı noktalarda çok kullanıcılı dağıtım ve pekiştirme amaçlı depolar kurarak verimli ve esnek hizmet birimleri oluşturmaktadırlar. Bununla beraber, müşterinin özel ihtiyaçla rı ve yapmış olduğu yatırımların değerlendirilmesi amacıyla, müşterinin mevcut depo alanları _yeni lojistik teknolojileri ve bilgi sistemleri ile desteklenerek, lojistik hizmet sağlayıcılar tarafından verimli kullanılabilmektedir. 3.1. Yangın Tehlikeleri Yukarıdaki şekilden de anlaşıldığı gibi Lojistik depolarda, üretim yapan firmaların aksine, alan büyük çalışan kişi sayısı düşüktür. Ayrıca lojistik depoların çoğu kiralık olarak tesis edilmiş bu bakımdan birçok yangın güvenlik önlemleri göz ardı edilmiştir. Bu tür lojistik depolarda otomatik yangın algılama ve alarm ikaz sistemi, yangın bölmeleri ve sprinkler sistemi tam olarak oluşturulamadığınŞekil 5. Lojisıik depolarda isıiflemeye bir örnek. malıdır. Bu konuda ciddiyet olmalı , yasak savmak için yapılmamalıdır. B. Depo ve antrepolarda stoklanan malların dökümü yapılmalıdır. Döküm aşağıdaki notları içerecek şekilde yapılmalıdır. dan olası bir yangında zaten az olan per- • Maddenin ismi sonelin bu büyük alanda yangını haber vermesi zor olduğu gibi, yüksek raklardan oluşan depodaki yangına da suyu atabilmesi zor olacaktır. Yangın bölmelerinin oluşmadığı depolarda ise çoğunlukla kolay yanıcı kağıt ambalajlardan oluşan yanıcıların kısa sürede tutuşarak deponun kurtarı lmasına imkan vermediği görülecektir. Yine Türkiye'de depolama yapan sektörlerde sıkça rastladığımız yanlış depolama sonucunda fitili ateşlenmiş bir dinamit gibi, bir köşede başlayan bir yangın tüm alanı kısa zamanda kaplayacaktır. Yine bunun sonu-cunda bir felaket, hüsran, milli servet kaybı, yaralı ve ölümler olacak, farkında olmadan herkesin cebinden para çıkacaktır. 3.2. Yangın Önlemeleri Standartlar ve Yönetmelikler ışığı nda; A. Lojistik depoların ve antrepoların yerleşim planları hazırlanmalı, bağlı bulunduğu bölgenin itfaiyesi tarafından yangın güvenliği konusunda yeterli önlemlerin alındığı tespit edilerek onaylanYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 82 70 • UN numarası • Tehlike sınıfı • Tank veya kapların/ambalajların birim kapasiteleri • Her zaman depolanan maksimum miktarlar • Maddenin Güvenlik Bilgi Formları C. Lojistik depolarda stoklanan malzemelerin tehlikeleri saptanmalıd ır. • Depolanan/kullanılan malzemelerin tehlikelerini nedir? (Örnek: Parlayıcı, patlayıcı, toksik, korozif,... ) • Yangın, kaza için dökülme/saçılma senaryosu oluştu ru lmal ı. Bu senaryoda depolanan miktarın belirlenen alana ya-yılması da göz önüne alınarak mümkünse en kötü senaryo oluşturulmalıdır. D. Destek/Eğitim, • Yangına müdahale ve k irlil iğ i önleme sistem ve donanımlarını listelenmeli, • Yangın konusunda depo ça lışan larının almış olduğu eğitimler gözden geçirilmeli, periyodik olarak sürekli yenilenmelidir. • Yangını içeren acil eylem maksatlı tatbikatlar yap ılmalıdır. • Araç sürücüleri yangın eğitimine tabi tutulmalı ve bu eğitim periyodik olarak yenilenmelidir. E. Yukarıdaki çalışmalarda en önemli bilgi kaynağı olan "Güvenlik Bilgi Formlarındaki" bilgiler dikkatlice incelenmeli, yetersiz olmaları halinde, malzemelerin temin edildiği tedarikçiden ek bilgi istenmelidir. Sonuç Avrupa Birliği'ne girmeye çalışan ülkemizde 2002 yılında çıkan yönetmelikle birlikte yangın güvenliği uygulamalarında lojistik, nakliyat ve kargo firmalarının da gözden geçirilmesi, bu konuda çok geride kaldıkları gözlenen ve son yıllarda bu firmalara bağlı depo, antrepolarda ve bunların taşındığı karayollarında bilinen yangın riski az olan malzemelerin yangınlarına sıkça rastladığımız tv. ekranlarından ve basından izlenmektedir. Araç bedeli yanında taşınan yük maliyeti de göz önüne alınarak sürücülerin yangın, ilk yardım ve ileri sürüş teknikleri hususunda süreklilik arz eden eğitimler uygulanmal ıd ı r. NOT: 1. Bu yazımız dergimizin 74. sayısı nda yayınlanan ARAÇ YANGINLARI yazısı ile birlikte değerlendirilmesinin daha yararlı olacağı önerilmektedir. 2. Bu yazının hazırlanışında emeği geçen Gebze Yangınla Mücadele Derneğinin tüm üyelerine, özellikle sn. H. Hüseyin Kazdal, sn. M.Ali Tanrıverdi, sn. Seyfettin Erdem, sn. Mustafa Közkaya'ya ve yazımızı inceleme nezaketi gösteren OMSAN LOJİSTİK ekibinden sn. Aytek Baltaoğlu ve sn. Ahmet Üzmez'e teşekkür ederim. Kaynaklar: Karayolıı Taşıma Kanıınıı (4925) Binaları Yangından Korunması Hakkındaki Yöne/melik TSE Standartları www.arkaslojistik. com. ır www. borıısanlojislik. coııı www. eng.deu. edu.ırl www. oııısan.com. ır
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=