ITEKNiK BiLGi "Nizamiye" olarak adlandırılan alanların kendi özelliklerine ve yönetiıııleriniıı ilıtiyaçlarıııa göre farklı kuralları ve lıassasiyetleri vardır. Bıı incelemede giiveııliğiıı birçok konudan dalıa önemli oldıığıı alanlar göz önünde bıılııııdıırıılıııııştur. ___ ----Sırrı Selim Kalaç, Avoıı .Barrier Coıııpaııy Ltd. IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 85 94 Genel Hatlarıyla Yüksek Güvenlikli Nizamiye Tasarımı N izamiye terimini, "Girilmesi ya da ku llanılmas ı toplumun geneli için sı n ı rland ı rılmı ş, özellik arz eden bir alana girişleri belirli kurallar doğrultusunda denetleme mahali" şeklinde tanımlayabiliriz. Tanımdan çıkartı labilecek özellikler: 1. Nizamiye olarak belirlenmiş mahal ya da mahaller dışında kalan mahallerden alana girilmesi yasaktır. 2. Söz konusu alana girişin belirli kuralları vardır ve belirli yaptırımlarla denetlenir. 3.Girişin denetim altında tutulabilmesi için çeşitli yöntem, araç ve personele ihtiyaç vardır. Yukarıdaki terim ve özellikler, okul, hastahane, otopark, spor salonu gibi halka açık yerler için geçerli olduğu kadar, havaalanı, askeri üs, sanayi tesisi gibi çok daha sınırlı geçişe izin verilen alanlar içinde geçerlidir. Nizamiye Yeri ve Genel Özellikleri Nizamiye tasarımında öncelikle dikkat edilmesi gereken husus, korunmakta olan alanı çevreleyen duvar ya da kafes tel ile nizamiyeye yerleştirilecek fiziki engellerin aynı hat üzerinde, kırıklar ve/veya boşluklar içermeyecek şekilde konumlandırılmasıdır. Söz konusu fiziki engellerin yayalara ya da araçlara karşı kullanılmakta olması bu prensibi değişti rmez. Yayalar ve araçların alana giriş yapacağı noktalar kesilikle birbirinden ayrılmalı, yayaların, araçların giriş noktalarından geçememesi için gerekli düzenlemeler yap ılmal ıdır. Bu sayede görevli personel dikkatini çok daha kolay yoğ unlaştırabili r. Nizamiyeye yaklaşma istikametinin de, nizamiye tasarımı içerisinde ele alınmasında fayda vardır. Yaklaşma istikametindeki giriş ve çıkış şeritleri mümkün olduğu kadar dar tutulmalı, eğer yığılmalardan en işe ediliyorsa, birbirinden kesin olarak ayrılmış birden fazla şeritten giriş ve çıkış sağlanmalıdır. Dar şeritler yaklaşan araçların kendiliğinden hızlarını düşürmelerini sağlarken, bölünmüş şeritler düzeni sağlar ve kontrolü kolaylaştırır. Giriş şeritlerinde, yığılmadan dolayı güvenlik personelinin sıkıntıya düşmemesi ve işini layıkıyla yapabilmesi için muhakkak bekleme cebi inşa edilmeli ama uygunsuz kullanımına karşıda denetlenmelidir. Yaklaşma istikametinde nizamiye ile halka açık yol arasında belirli bir mesafe bulunması, güvenlik personelinin açık bir görüşe ve olaylara tepki verecek zamana sahip olması için, gereklidir. Bunun yanıda halka açık yoldan nizamiye yönüne bir viraj dönülerek girilmeli, halka açık düz ve uzun bir yolun sonuna , bu yol üzerinde kavşaklar olsa dahi, nizamiye inşa edilmemelidir. Halka açık yol ile nizamiye arasında kalacak yolun geliş istikametinde sağ tarafı misafir otoparkı olarak ayrılmalı ve buraya girişte kontrollü olmalıdır. Girişin kontrollü olmasına rağmen, misafir otoparkı güvensiz alandır ve güvenli alandan tamamen yalıtılmalıdır. Yaya Giriş Noktası Yaya giriş noktasında temel prensip, yayanın üzerinde ya da yanında yasaklanmış araç, gereç ya da maddeler taşıyıp taşımadığının kontrol edilmesi ve girişlerin kayıt altına alınıp düzenlenmesidir. Bu noktalar genel uygulamada, ziyaretçi bekleme salonu ve nizamiye güvenlik personeli üssü olarakta hizmet verirler. Yukarıda sıralanan görevleri yerine getirebilmeleri amacıyla , yaya giriş noktalarının, üst ve paket arama ekipman larını , yayalara karşı fiziki engelleri, idarenin belirleyeceği sayıda insanı misafir edecek bekleme salonunu, güvenlik
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=