98 ITEKNiK BiLGi Blok bariyer ~ J IAl~,r------ı:-n--li■es.sis.ın.ırı-· IEIE Çıkış Giriş Air-lock Air-lock Yarım boy turnike Nizamiye binası ■ Çıkış şeridi ·J'~ 1 1 f.. ; oıı,rT 1 1 1 1 1 G l . ırış şeritle ri 1 1 1 1 1 1 Araç altı arama sistemi Şekil J. Örnek bir nizamiye yerleşimi. Araç, şöför, yük ve amaç bilgileriyle aracın anlık ağırlık bilgisi bir araya getirildiğinde, örneğin, mazot dolu olarak alana girmesi beklenen bir tankerin içerisinde birkaç yüz kilo patlayıcıyla kontrol noktasından geçmesi önlenmiş olur. AIR-LOCK Tarzı Araç Geçiş Noktaları Yukarıda sıralanan özellikleri sağlayan örnek bir nizamiye yerleşimi Şekil 1'de görülmektedir. Araç yoğunluğunun fazla olmadığı (ya da yı ğı lmaların önem arzetmediği) ve çok yüksek güvenlik seviyelerinin ihtiyaç duyulduğu korumalı alanlarda, aracın ve araç içerisindeki kişilerin tanımlanması ve aranması için gerekli ortamı sağlamaya yönelik kontrol noktası yapısına en uygun tasarım, Şekil 1'de görülen AIR-LOCK tarz ıdır. Güvenlik görevlisinin uygun görmesi durumunda, birincil anti-personel engel kalYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 85 Misafir otoparkı Cep dırılarak araç iki anti-personel engel arasındaki boşluğa alınır. Engeller birbirlerini kilitleyecek şekilde tasarlanır ve engellerden biri tam olarak kapalı konuma gelmeden d iğer engeli harekete geçirmek mümkün olmaz. Güvenlik prosedürleri yerine getirildikten ve onayland ıktan sonra ikincil engel kaldırılır ve aracın alana girmesine izin verilir. Birincil ve ikincil engeller arasına UVSS, kantar, araçlara karşı fiziki engel ve beklenen en uzun aracın yerleşebileceği kadar mesafe bırakılır. Eğer birden fazla şeritten giriş yapılıyorsa, şeritler arasında geçişin yapılabilmesi için kapılar oluşturulması gerekir. Blok Bariyer Günümüz haber bültenleri incelendiğinde, en sık karşılaşılan terörist saldırı tarzının bomba yüklü araçla saldırı olduğu görülebilir. Bu tip saldırılara karşı en etkin En sık karşılaşılan terörist saldırıdan bomba yüklü araçla saldırılara karşı en etkin savunma blok bariyerlerdir. savunma olan blok bariyerler konusunu biraz daha detaylandırmak faydalı olacaktı r. Blok bariyerin yapısı , çarpma yüzeyine aldığı darbeyi betona gömülü iskeletine, oradanda sırasıyla ankrajlara, betona ve toprağa iletecek şekilde tasarımlanır. Bu yapısıyla diğer alternatif ekipmandan ayrı lmaktadı r, zira hiçbiri bu şekilde bir yük dağılımı sağlayamamaktadır. Blok bariyerler kendi aralarında karşılaştırılırken bir dizi özelliğin incelenmesi gerekmektedir. Bu özellikler sı ras ıyla: 1. Darbe Dayanım Özelliği: Bu özelliğin test edilmesi için dünyada kabul edilmiş iki yöntem vardır: a.Fiziki Darbe Dayanım Testi: Gerçek boyutlu bir çarpışma testidir ve şu anda yazılmış tek standart ABD'nin DoS standardıdır. K ve L harfleriyle ifade edilen bu standardın detayları Tablo 1'de bulunmaktad ı r., b.Bilgisayar Ortamında Simülasyon Testi: Fiziki teste oranla ekipman hakkında daha fazla bilgi vermektedir. Fiziki testte yapılamayacak, farklı açılardan farklı araç tipleriyle yapılacak çarpmalar modellenebilmektedir. 2. Tam Yükselmiş Durumda Bloklama Yüksekliği : Hareket halindeki araçların momentumunu şasilerinin taşıdığı düşünüld üğünde, bariyerin, çarpması beklenen en yüksek şasili araçtan daha yüksek olması gerekmektedir. Bu sayede araç şasisinin bariyerin içerisine doğru kırılması sağlanabilir. Çok özel olarak üretilmiş iş makineleri haricindeki araçların şasi yükseklikleri 80 cm'yi aşmamaktadır. 3. Taşıyabileceği Azami Aks Ağırlığı: Tam kapalı konumdayken bariyerin üzerinden geçecek araçları n aks başına ağırlığın-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=