Yangın ve Güvenlik Dergisi 85. Sayı (Mart 2005)

MAKALE I 5.Sonuç Sonuç olarak; herhangi bir yangında, oluşacak duman miktarının ve yanan malzeme cinsine göre içinde bulunabilecek farklı yanma ürünlerinin bilinmesi, dumanın kendi hareket mekanizmalarını kullanarak en kısa yoldan pasif yöntemler ile bina dışına atılması ve/veya bina içerisinde belirli haznelerde biriktirilmesi kullanıcı güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Duman miktarının bilinmesi duman haznesi tasarımında çok önemlidir. Kimyasal açıdan farklı yapıdaki malzemelerden çıkacak olan zehirli atıklar ve bu atıkların oluşturacağı tehlikenin tam olarak belirlenemediği durumlarda; hazne boyutu hesaplayabilmek için, duman sütununa karışan havanın hacminin yakıt tarafından üretilen yanıcı gazlardan çok daha fazla olması ndan duman üretim oranını, karışıma giren hava miktarı olarak almak mümkündür. Duman hareketinin tam olarak tahmin edilebilmesi için bire bir ölçekte modeller üzerinde gerçek yangın deneyleri ile alınan sonuçlar en doğru sonuçlardır. Ancak günümüz ihtiyaçları ile karmaşıklaşan ve teknolojinin sağladığı olanaklar ile büyüyen binaların; birebir ölçek dışında daha küçük ölçeklerde bile modellerini yaparak gerçek deneyler yapmak hem masraflı hem de vakit alan bir yaklaşımdır. Bu tip deneylerin yapılması bazı durumlarda mümkün olmamaktadır. Bina performansının deneysel olarak laboratuvar ortamında belirlenemediği durumlarda devreye bilgisayar simülasyonları girmektedir. Havacılık, denizcilik gibi bir çok alandaki eğitim sürecinin büyük bir bölümünü oluşturan bilgisayar yardımı ile modelleme (simülasyon) yakın bir gelecekte yangın eğitiminde de önemli bir yer alacaktır. Günümüzde akışkanlar dinamiği temel prensipleri üzerine kurulmuş ve yanma kimyası ile zenginleştirilmiş bu tip programlar gerçeğe yakın duman hareketini gerçek modeller yapmadan görebilmemizi sağlamaktadır. Kaynaklar J. Purseı; D., A., 1992. Toxiciıy Assessıncmı ofCoınbıısıion Prod11cı, Tlıe SFPE Handbook of Fire Proıecıion Engineering, Society of Fire Proıection Engineers, NFPA, Quincy, USA. 2. Janssens, M, L., 2000. An lnırodııction ıo Marlıeınatical Fire Mode/ing, Teclınoınic P11blishing Co., ine., Pennsylvania, USA. 3. Coopeı; L., Y., ! 988. Comparıeıııenı Fire-Generaıed Environınenı and Smoke Filling, SFPE Handbook of Fire Proıecıion Engineeri11g, 2"d edition Ch. !O, Sec. 3, pp. 174-196, Eds. DiNenno, PJ., NFPA Publicaıions, Q11iııcy, USA. 4. Alper/ R.l., /975. Tıırbulent Ceiling-Jeı !11duced by large-Scale Fires, Comb. Scieııce Teclı., il, /97-213. 5. Cooper L. Y., ! 982. Convecıive Heaı Tı-cııısfer ıo Ceilings Above Enclosııres Fires, Proceedings of I 9th lnıernational Syınposium oıı Coınbusıioıı, Coıııbustion lıısıiıude, Haifa. 6. Hinkley, P, L., !992. Sınoke and Heaı Venting, Tlıe SFPE Handbook of Fire Proıecıion Engineeriııg, Society ofFire Protecıioıı Engineers, NFPA, Quincy, USA. 7. Özgünle,; M., 2004. Yangın Kaçış Yollarında Kullanılan Duman Perdelerinin Duman Hareketine Etkisinin Belirlenmesi İçin Bir Yöntem Önerisi, Doktora Tezi, İTÜ. Fen Bilimleri Enstitüsü, fstanbul. Bu makale, l!-12 Ekim 2004 tarihinde yapılan "Sürdürülebilir Çevre için Eneıji Denetimi - Yalıtım Kongresi ve Sergisi"nde bildiri olarak suııulmuştuı: ~ YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 85 1 41

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=