Yangın ve Güvenlik Dergisi 89. Sayı (Eylül 2005)

'YOL GÜVENLiĞi Yol glJvenliği global anlamda iyileşme yolunda sırtımızdaki en biJyiJk yiJklerden birini oluşturuyor. DIJnya Sağlık ÖrgiJtiJ 'nden alınan verilere göre diJnyada her yıl yaşanan 5 milyon yaralanma ve ölümlerin yaklaşık 1,2 milyon kadarı iş nedenli yol giJvenliğiyle bağlantılı olaylardan oluşuyor. GiJn geçtikçe dahafazla kanıt ve istatistiki bilgi bize yaşanan bu kaza ve öliJmlerin biJyiJk bir kısmının sürücQ/erden kaynak/andığını göstermekte. Olumlu ve gQvenli bir yaşam ve toplum için araç ve yol risk değerlendirmesi yapılması artık kaçınılmaz bir zorunluluğa dönQşmQş durumda. -------: Wi/1 Murray, Andy Cuerden, The Safety & Hea/th Practitioner, 05/2004 IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 89 98 Direksiyon Dersleri Ya raaşçal an ral an kv ea yz aa l ai şr l ev ei l göi ll iü my ol el rgi nü vseanyl ıi sğıi ak rot tnı uk sç ua son yıllarda önemini büyük bir ölçüde art durumda. Yaşanan kazalarda yol kena t r ı ı r n m d ı a ş çd ai l el ı rşi ınrek eani t vyeay ad ai şilşevrei nrei nnbi ni r vpearrdçi ağ si bı oi rl aa rr aa ck ıkkeunl ­ çl aonğı urknel unğkuaoz lau şgteuçr ui ryeor er .kl ny gaişl t ae mr eı nv ıekAavyubset dr ael ny lae' r l l d a iş a nt ti y r ı a l il ı e p y b ı o la i l l m n g ü a e v r s a e i ş ni t l ç i ı ğ r in m i h a i u ş la y s r e u ın r s i u s v n o e u n y n u a c d u ü k z n u e d r l a u ti m l i e ş rle e iç k bi n a g d ğ e e g l g e e ü n r v e e e c k n e t l iğ k ik , i k o b ü r ü t l a t t ü ü y r a n ü l en ç e ı ş k i km d a ı b ş y i t a r ı r l . ı d v B iz e u i n r ö i u s n n k l e a iç m n in a i s n li e z a , i l i a ı l n e ra m y ş ö a tı n s r­ı mt aNc ıel adre nN IfPi l oD gsüüvr ee ncli inği i ngee löi şnt ei r dmi l evre: r m e l i ? t hilkakakdınımdadaravpeorslaürretkultiuolmlaaralı.k araç güvenliği t tPipiliotkanrişteı liöknlil,eumylgeur laamlınamlı avlıe. değiştir-yönet t Değerlendirme yapılmalı. Neden Filo Güvenliğine Önem Vermeli? Şi şilrekebtlaeğr, lgaünvt ıel ın lyi kovl egsüavğel ınkl iuğzi mk aonnluasr ıunnı na ndead hean sç ao yk ı el ağbi li ml i revsei bg eu rneekdt i eğ ni nlee ri lti oş pk ilnu mp es ak lç, toi ckanrei , dyean sdaırlılvaebimlira. liyetle ilgili nedenler olarak gruplanToplumsal Nedenler Ge tük ni süi nmi nü zgdeer çyeokl bg üo vy eu nt l lai ğr ıi iül ez ei lrgi ni ldi eokl ai ri aş -ks sü ırnüıcr ül ı b ym a a ik k ş t ı a a ld n r ı d a ğ a n ın v d k e a a r z i p y a e e l a k s r a a la h z i b s il i a g z y i l ç ı i d ü o a nl k a y ü a ra s �k a ü ln " m y y o a el rc ç c u a i l p y u ı o ğ n l u d da n a A i a ç m v e u r a i s s c t i ı r n " a d l i e y le d a i' r d i l a g (K k il i o i n Q o u l u a y e r la a e k n il s g bla i i l l i n g e d i ' n d t o e a p yl b a r u ı m nl t u a ıl n ı m e v ğ a ei r k l i i t l m a er i % ud y ır g . 1 u 6 V l ' a e s n r ı il m s e o r a e n k ut g a c ö , u r n 1 e d 9 y a 9 a 8 h ş a ia le s n ta a 2 n n 0 e0 k d 2 a e z y a y ı l l a a la t r a r ı ı n r a a y k r a a t k s el ı d a n a ş d v ı a k i 2y 4a ş' üanndaen i sv ee ös ül ür mü cl eü si şoen ugçi dl aenr kaenn kkaazzaal a yr ıan ş a% ymoı şl tgı rü) .v el nngl ii ğl t ei rhea' dkek ı ni sdea i şel el d eb aeğdl ai lnetnı l ı boi llga irl aekr bı şeı ğl l iı nbdaaş, l yı ot ol pg lüuvmesnal i lğ öi nni nl egmel lei şrt iar işl eabği lı md aeksi i gi çi bi ni özetlenebilir: 1 . 1 885 yılındanberi dünyanın dört yol kazalarında yaklaşık 20 milyobnikr yişai ynıanşdaa d n m a ığ ı n n ı ı t k kü a a m z y a b s la e a r v tt d a i. a ş B l o a u l r n d d u u a n . y B 3a u m ş a r i a l n y k a o a n n m u k a A A y B B ıp D D s ' ' d n a e in y y ı k s a a ı ş n t a ı ı l n 2. A nh e e v r r r e u yd p ıl e a Ay v K s r e u o p m ia k i i ' s d k y a a o 1 t n . ı 3 n u ı ' m n o d i l l a y u n o şt n u a y r l u o ın y l a k o a n r. zvaes ır iyl earş ai sne fdaı zğl ıan ıc, abn uk akyabzıavl ae r 1 s. 7omn ui l cyuonndyaa r4a0l a, 0n0m0a' dvean kk aazsaı n ıvney kaaşyaınpdl aı ğr ıınn ı mgaölsi yt eertmi iesket e1. 6Y0a mş ai lnyaanr AGvSrMo dHa'nnın f%a z l2a'sivnei yoaluşbtui rrubyaoşr.k a d e y i ş l e 3 . yl nogl di l tae röel ü' dyeo r4. li nl eg 4i l t4e ryea vş ea rl saksoı çi nysaa' dnal akri ee nn sç oo nk pl nogl ii sl t emr ea' dh ek e9m- 1eOsyi oklakyaı zt l aa sr ıı noal ugyöorrev, eb bi rugküanzdae lkaardsaor ın iuşcl eu i yl gai lşi aynoal cnu lcuaknl a rk as yı rıapsl aı nr ıdnaı no l%u y o3 r0. Yo lamnai lynagni l t evree ' di şel eh ei lrghial i nögli übmi r laerrai nç l an eb ar eğdl aenytsı seı cdaö nr t kkaayt ıb ıo ryaanşı nadnad ı ği şı l ea ni ll ag şi l iı l ıyyool r .k aŞzi raklea treı n daai t sa ar adçelcaer %i s e1 4l n' ügni ül t eorl eu ş' dt uerkui y2o8r . Bmui l yr aokna amraa ci şı en ak emnad iyai nr ea çdl aer ıryal kaagmi dl aern hçaal al ı şbaünyl aü rk dbai rh oi l rdaen ğt ı i l 4. s Y tüı o z m l l c ı k u ln l ta ug ş k il ı t y e n o e re r d . ' edenikyi lyeoillcguilil uvkel arirleı nr %k ı s3ı0t l ıkaandcaarık r g n a ı ü n k n a t m i i c şe a ın ri % g a id m 5 ip 0 a 'y ç g e l e ı ç l y e ı o k nl t l c e ığ u r ı l u b d k e il l i a n e r iy k oo le r ld . n A u d ğ r iğ a u i ç n v d f e il e o h la b e r u r ı ii sl ee 7s0a' ti nı ni saal ıtnı na na lyı yeonri vaer ançol ar mr ı na yl daek lbauş ıakr %a ç l5a0r gü eç ryeıkl lii çoilnadnegsü av et ınl ml i kı şö nolleumy ol er .r iYaartnıik agleı nçmmai şseı gt i mö rdeeç uo yk gdual ah an mh aı zyl aı bvi re şt eo kpi ll du me as t taanndı taı lrmt üaryea 5. ab B r a ü a ş y ç l ü a la k n r ı ı y m n o a yr l . a l akrl aı şt aı kş ı%y a1 n' i n ai ğv eı ry aa rsaeçyl aarh ak ta ey dı t il ı y cle o a n r n l y a k o r a v ll y e aı r p l ı n n la g k r i ı l m n te ı n r c e i % ' n d s e 1 i n 5 y d ' o t e e l k n n a % f z a a z 6 l l a a 's r s ı ı ı n n dı b au o l y a u a ş ra ş tu ç a r l n a u a ­ yr ıonr . dAan kc aa rkı bş tuı ğk ıakz aa zl aar lı an rn seoknaudcaurnı ndı aa ğyı ar şt aaşnı ıt ­ ların yaptığı bilinmiyor. Küçük çaplı mal taşı-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=