Yangın ve Güvenlik Dergisi 89. Sayı (Eylül 2005)

104 IYOL GÜVENLiĞi Tablo ı. Haddon Matris çerçevesinde işle bağlantılı yol güvenliğinde karşı önlemler. Yönetim Kültürü Yolculuk Yol/tes is Sürücüler ve yöneticiler Araç Toplum cevresi Politika ve Seyahatlerle ilgili Risk analizleri; Seçim; Atama; Seçim; Bakım; Pazarlama programı; prosedürler; araştırmalar; Seyahat Yönergeler; Yönetim; El kitabı; Risk Kontrol; Akıllı Toplumsal çevre; Güvenlik Kurumsal iklim gereksinimi; Yolculuk Site yerleşim analizi; Eğitim; Sürücü Taşımacılık grupları; Yol Güvenlik gereçleri; Yönetim türü seçimi, planları; Yol belgesi Sistemleri ile izleme Haftası; Konferans devresi; yapısı; Kurul Yolculukların gelişimi Medyave halkla ilişkiler; Kaza düzeyinde başarı; planlanması ve rota Güvenlik ödülleri; Harici öncesi OHS veya kalite seçimi; marka karşılaştırmalı odaklı; Güvenlik Vardiya/çalışma süresi değerlendirmeler; Yasa komitesi; Güvenlik koyucu açıklamaları ve belgesi katılım Sürücüye acil durum - Olay yeri Olay yeri yönetimi için Verileri derlemek için Kaldırma süreci K y a e z ri a desteği yönetimi bilinen süreçler kazaya dayanıklı ITS Raporlama, Sorgulama ve Soruşturma ve Sürücü sorgulaması; ITS verilerinin itibar ve toplumsal eğitim kaydetme, araştırma raporlama geliştirme Danışmanlık ve destek; soruşturulması; Araç sürecinin yönetimi Kaza ve değerlendirme; Yeniden değerlendirme denetimi ve tamiri sonrası Değişim yönetimi ve eğitim Sürücü değerlendirmesi yapılırken araç içindeki beceriler ve hareketler, tavır ve davranışlar, tehlikelerin algılanması, sağlık, görüş derecesi, alkol ve madde kullanımı ve bir dizi başka ölçüt göz önünde bulundurulabilir. HSE'nin işle Bağlantılı Yol Güvenlik Görev Grubu tahminlerine göre işle bağlantılı trafik kazaları yüzünden iş kayıpları yılda 2.7 milyar Sterline ulaşırken bunun topluma maliyeti yaklaşık 1 milyar Sterlini buluyor. Açıkça' görülüyor ki, hükümetlerin ve sanayi oyuncularının önleyici nitelikli adımlar atarak işle bağlantılı yol güvenliğini geliştirmeleri için çok güçlü toplumsal, ticari, yasal ve mali gerçeklikler bulunuyor. Bu nedenlerden ötürü lngiltere ve diğer (ilkelerde çok olumlu bazı girişimler başlatıldı. Norwich Union tarafından kısa bir süre önı:;e lngi!tere'd�ki po!içe sahipleri hakkında yapılan bir araştırmanın sonuçlarına bakılacak olursa, daha yapacak çok iş var gibi görünüyor. Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya yanıt verenlerin sadece % 15'i ehliyet kontrolleri, .sürücü el kitapları ve kazaların araştırılması gibi temel nitelikli risk yönetimi uygulaması yapıyordu. Ayrıca yanıt verenlerin % 1 5'inden daha azı herhangi bir süreğen gel YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 89 liştirme programı uygulayarak işle bağlantılı yol güvenlik performansını geliştirmeye yardımcı olma amacını benimsemişti . Elde edilen sonuçlardan da anlaşıldığı gibi daha fazla sayıda kurum sayesinde bu konuda çok daha fazla girişimde bulunmak mümkün olabilecektir. İlk ve Süreğen Durum Raporu Filoların güvenliğini geliştirmeye odaklanılması için uygulanacak motivasyon her ne olursa olsun, ilk adım o anki durumu ayrıntılı bir şekilde anlamaya çalışmak olmalıdır. Haddon Matrisi (Tablo 1) kendi kendine denetim yapmak isteyenler için çok faydalı bir araçtır. Sadece matriste yer alan maddelere "Bizde bulunuyor mu?" sorusunu sorarak yanıt vermek yeterli olacaktır. Eldeki verilerin analizi (genellikle bu veriler sigorta talepleridir) ile de sorunun tam anlamıyla ve tüm maliyetleriyle kavranabilmesine olanak tanıyacaktır. Çalışanlarla yapılan araştırmalar ve odak grupları ile yapılacak görüşmeler de bir tür danışma görevi üstlenecek, sürecin geliştirilerek uygulanmasını hızlandırmış olacaktır. Gereksinimlerin analizini yaparak geliştirmeye yönelik fikirlerin doğmasına yardımcı olduğundan yapılacak olan risk analizleri hazırlanacak durum raporu için temel görevi taşır. Yolculuklarla ilgili risk analizlerinde "Gerçekten seyahat etmemiz gerekiyor mu?" veya "En güvenli ve pratik yol hangisidir ve yolculuğu iptal etmek gerekir mi?" gibi soruların sorulabilmesi de mümkündür. Araçlarla ilgili yapılacak olan risk analizlerinde ise satış öncesi araç seçimi, kullanım öncesi ve sonrası kontroller ile yüksek kaliteli bakım gibi hususlar da yer almaktadır. Güvenlikle ilgili olarak insanlar da her türlü düzeyde değerlendirmeye tabi tutulabilirler. Örneğin sürücü değerlendirmesi yapılırken araç içindeki beceriler ve hareketler, tavır ve davranışlar, tehlikelerin algılanması, sağlık, görüş derecesi, alkol ve madde kullanımı ve bir dizi başka ölçüt göz önünde bulundurulabilir. Mekanla ilgili risk analizleri ve siyah nokta risk analizleri de özellikle aynı noktalara veya aynı yollar üzerinden sürekli olarak yolculuk düzenleyen kurumlar için çok faydalı olacaktır. Başlangıç, bitiş ve ara duraklar riskin değerlendirilmesinde özellikle önem taşıyan konumlardır. Durum raporu ayrıca bir dizi sürekli hedef, standart veya önemli performans göstergesinin geliştirilmesine yardımcı olacak ve değişim gerektiren alanların belirlenmesini sağlayacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=