120 I ARAÇ KONTROL SiSTEMLERi giriş-çıkışı kısıtlı olan alana girmeye .------------------------------, çalışması ne tür risklere ve sonuçlara gebedir? Giriş noktası hassasiyet taOtomatik Taşıt Tespitinde Dikkat Edilecek Hususlar Nortech Kontrol Sistemleri Genel Müdürü Stephen Blackler şıyan binalardan uzak mesafelere yer- '-------------------------------' leştirilebilir mi? Giriş-çıkış noktasına var madan önceki alana yerleştirilecek yol engelleri sayesinde alana gelen taşıt ların hızı kontrol edilebilir mi? Bunlara ek olarak, normal trafik yoğunluğu, hangi tür taşıtların normal olarak kabul edileceği, yayaların aynı giriş-çıkış noktasını kullanıp kullanmay9cakları, kullanacaklarsa bunun ne kadar güvenli olduğu gibi başka sorular da sorulmalıdır. Hangi tür fiziksel bariyer yerleştirilirse yerleştirilsin, bu tür sistemleri alıp kuracak olan kişi veya kurumlar sistemin acil durumlarda hızlı bir şekilde çalışıp çalışmayacağını da incelemelidir. Acaba kurulacak olan sistem normal trafik akışına olanak tanıyacak mıdır? Ağır trafiğe ve sürekli olarak ağır taşıt trafiğine karşı dayanıklı olacak mıdır? Ayrıca nor mal trafik kontrol cihazlarıyla birlikte kullanılabilmeleri mümkün müdür? Pratiğe yönelik her türlü önlem alındık tan sonra, belki de sorulması gereken en temel soru ise bir saldırı olması du rumunda ürünün çalışıp çalışmayacağıdır. Şu bir gerçek ki; düzgün bir tasa rıma sahip olan, düzgün bir şekilde tesis edilmiş, çarpmalara karşı test edilmiş bir ürün gerekli olan güveni sağlayacaktır. Bariyer Tasarımı Pek çok blokaj sistemi üreticisi, sipariş verilen ürünlerdeki tasarım ve üretim tekniklerini her geçen gün ileriye taşıyor. Patlayıcılarla yüklü, saatte 80 km hızla hareket eden yedi tonluk bir kamyonu durduracak bir blokaj sistemi istiyorsanız, bu tür bir sistemi sıfırdan tasar lamanız gerekiyor. Varolan bir tasarımı değiştirerek size uygun bir hale getir meye çalışmak ise kabul edilemez ve pratik olmayan bir girişim olacaktır. Özellikle de bulunduğu ortama bağlı olarak blokaj sisteminin kurulacağı noktayı belirlemek de önemli bir husustur. Her türlü aşınmaya dayanıklı (dolayısıy la ürün sıcak galvanizle kap.lanabilir), aşırı uçta sıcaklık seviyelerinde çalıl YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 94 Taşıt giriş-çıkış kontrol çözümleri aslında sadece izin sahibi taşıtların giriş-çıkışına olanak tanıyarak taşıt trafiğini kontrol etmeyi talep eden kurumları hedef alan çözümlerdir. Bilindiği üzere sürücülerin bir giriş kartı olmalı, bu kart her giriş ve çıkışta bir kart okuyucu yardımıyla onaylanmalı veya taşıtların giriş-çıkış noktasında bulunan bir tuş takımı yardımıyla geçerli bir PIN koduyla giriş sağlanmalıdır. Eğer taşıtın izni yoksa kontrol mekanizması fiziksel bir bariyeri harekete geçirebilir. Bu tür çözümler pek çok taşıt giriş-çıkış kontrol uygulaması için uygundur. Taşıt giriş-çıkış kontrol sistemi turnikeler gibi personelin en çok kullandığı kontrol sistemleriyle birlikte çalışacak şekilde ayarlanabilir. Taşıt girişçıkış kontrol sistemleri güvenli mekanların garantisi olduğu gibi, güvenlik personeli gider maliyetlerini de düşürmeye yarayacaktır. Daha gelişmiş bir başka çözüm ise örneğin taşıtların uzak mesafelerden tespit edilmelerini sağlayacak uzun mesafeli etiketleme benzeri, Otomatik Taşıt Tespiti teknolojileridir (AVI). Bu uygulama ile taşıtların durdurulmalarına gerek kalmadan şabilen, hidrolik veya pnömatik kuman da sistemleri ile işleyen bir sisteme sahip olmak da tasarıma dair en önemli özelliklerdendir. işte bu noktada bilgisayarlar çok önemli bir rol üstleniyorlar. En son geliştirilen CAD teknolojisini kullanarak temel tasa rım parametrelerini hazırlamış olan üreticiler, artık simülasyonlu çarpışma se naryoları sırasında kullanılan birimlerin nasıl tepki vereceğini ayrıntılı ve kap samlı bir şekilde bilgisayar yardımıyla modelleyebiliyor. Örneğin APT, İngiltere'de buna benzer bir çalışmayı yapmak üzere Nakliye ve Taşımacılık Araştırma Laboratuarla rı'ndan yardım almıştır. Böylelikle yapılacak olan simülasyonlu çarpışma testleri sonucunda gerçekleştirilecek olan tabelli bir alana giriş-çıkışları sağlanabileceği gibi, zaman kaybedilmesi engellenir ve trafik sıkışıklığının önüne geçilmiş olur. Etiketler ise otomatik olarak ön camdaki bir ürün aracılığıyla okunarak işlerlik arttırılacaktır. Otomatik taşıt tespiti yöntemi otomatik plaka ta111mlama yönteminden genellikle daha güvenli bir teknoloji olarak göıülmektedir. Çünkü plaka tanımla yönteminde kirlenmiş bir plakanın okunması güç olabilir. İkinci olarak da, giriş iznine sahip araçların plakaları kolaylıkla kopyalanabilir. Yüksek güvenlik gerektiren alanlar bu teknolojiye güvenemezler. Öte yandan, etiketleme sisteminde her biri diğerinden farklı etiket kodları bulunur. Giriş çıkış izni verilen etiketi ele geçirmeden bu sistemde taklit mümkün değildir. Kayıp veya çalıntı etiketler içinse, girişçıkış kontrolünü sağlayan yazılım sayesinde kullanıcıların bu etiketi sistemde tespit etmeleri çok kolay olacaktır. Yazılım sayesinde günün istenen saati veya haftanın istenen gününde kısıtlı giriş-çıkış olanağı da yaratılabilir. sarımın, bazı yapısal sorunlara veya vur gulanması gereken zayıflıklara göre değiştirilebilmesi mümkün olmaktadır. Sonuç Büyük alanlarda güvenlikten sorumlu ki şilerin göz önünde bulundurmaları gereken riskler çok boyutludur. Araç giriş çıkışı ve tesislerden izinli olarak girişçıkışın kontrol edilmesi (bu tür tesislerin güvenli olmasını sağladığı gibi insanlarla, taşınan yüklerin hareketliliğini sür dürebilmek gibi uygulamaya yönelik meseleler de göz önünde bulundurulma lıdır) bunlardan sadece biridir. Ciddi boyutlu ve taşıtla gerçekleştirilecek bir terör saldırısı için varolan tek çözüm fiziksel blokaj sistemi olacaktır. Bu tür sistem veya cihazların, daima çarpış maya karşın test edilmiş olmalarını kontrol etmekte fayda vardır. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=