Yangın ve Güvenlik Dergisi 95. Sayı (Mayıs-Haziran 2006)

ITULUMBACI Prof. Dr. Abdııralııııaıı Kılıç ITO Makiııa Fa/...ıı/tesi Atatürk Havaliıııaııı C Terminali kargo böliiıııiiııde çıkaıı ve lıavaalaııı içiıı biiyük korkıı yaratan yaııgııı, 24 Mayıs 2006 tarilıiııde ıııeydaııa geldi. Basıııda geııiş yer bıılaıı yaııgıııııı çıkış ııedeııi koıııısımda değişik yorumlar yapıldı. Her yangıııda oldıığıı gibi yaİıgıııııı ııedeıı geııişleyerek biiyiidiiğii iizeriııde dıırıılıııadaıı çıkış ııedeııi tartışıldı. Acaba alıııaıı öııleıııler yeterli ıııiydi? Yöııetıııelikleriıı gerektirdiği sisteıııler yapılıııış mıydı? Söııdiirıııe ııçaklarııım kııllaııılıııası doğrıı ıııııydıı? Yaııgııı nedeıı çok kısa siirede yayıldı? 8 I YANGIN ve GÜVENLi K SAYI 95 Kargo Binası Yangını Esenboğa Havaalanı iç Hatlar Terminali yangınından sonra Atatürk Havalimanı C Terminali kargo bölümü de tamamen yandı. Havaalanı için büyük korku yaratan yangın, 24 Mayıs 2006 tarihinde meydana geldi. Basında geniş yer bulan yangının çıkış nedeni konusunda değişik yorumlar yapıldı. Her yangında olduğu gibi yangının neden genişleyerek büyüdüğü üzerinde durulmadan çıkış nedeni tartışıldı. Acaba alınan önlemler yeterli miydi? Yönetmeliklerin gerektirdiği sistemler yapılmış mıydı? Söndürme uçaklarının kullanılması doğru muydu? Yangın neden çok kısa sürede yayıldı? Terminale 150 m mesafede bulunan kargo bölümünde meydana gelen yangında Sistem Lojistik ve Çelebi'nin depoları yandı. Yangın sebebiyle Atatürk Havalimanı'na uçakların iniş ve kalkışlarında aksamalar yaşandı. Yol güzergahlarındaki trafik ışıkları yeşile dönüştürüldü. Tedbir olarak körüklerdeki uçaklar çekilirken, doğalgaz ve elektrikler kesildi. Yanan kargo bölümünde ise kilolarca altın ve para bulunduğu bildirildi. lstanbul Büyükşehir Belediye itfaiyesi, Sivil Savunma Ekipleri, çok sayıda sağlık ekibi yangın bölgesine geldi. Gümrük antrepolarındaki nükleer tıp malzemelerinin de yanması sonucunda radyoaktif sızıntı paniği yaşandı. Tüm yangın söndürme ve soğutma ekipleri TAEK acil durum müdahale ekiplerinin radyasyon ölçümlerine göre yönlendirildi ve kurumun ekipleri yangın alanında sürekli ölçüm yaptı. Küçük Çekmece Nükleer Araştırma ve Eğitim Merkezi yetkilisi, sızıntı iddialarının doğru olmadığı açıklamasında bulunurken bazı yetkililer, radyoaktif sızıntının dumanla farklı noktalara taşınacağı ihtimali üzerinde de çalıştı. Depolarda iyot, iridyum, selenyum gibi maddelerin bulunduğu belirtildi. Kaynağın üzeri betonlandı. Yapılan ölçümler, analizler ve Yangının Hızlı Yayılması Eski iç hatlar terminali, depolanacak malzemelere uygun yangın koruma sistemleri yapılmadan kargo binaları olarak kullanılmaya başlanmıştır. Binada sprinkler sistemi ve yangın algılama sistemi bulunmamaktadır. Algılama sistemi olduğu söylenmesine rağmen çalışmadığı anlaşılmaktadır. Şayet algılama ve uyarı sistemi devrede olsaydı, yangının çıkış noktası ve çıkış saati ana panelden tam olarak belirlenebilirdi. Yönetmeliklere göre binaya sprinkler sistem[nin yapılması ve sistemin depolama özelliklerine uygun olması gerekirdi. Gerçi, Türkiye'de depolara yapılan sprinkler sistemlerinin uygun olanını görmek pek de mümkün değil. Yapılmış olması için yapılan bu sistemlerin, gerçekte birçok yerde söndürme yapması çok zor. Orta tehlike sınıfına göre hesap yapılarak yerleştirilen başı ıkiarla depolara sprinkler sistemi yapılamaz. Yüksekliğin, raflama dühesaplamalar sonucunda yangın söndürme ve zeninin ve depolanan malzemenin özelliklerinin soğutma çalışmalarına katılan görevliler ile göz önüne alınması gerekir. havaalanı ve çevresinde yaşayanların sağlığına radyasyon sebebiyle zarar verecek her- Diğer taraftan yönetmeliklere göre antrepolar hangi bir durum oluşmadığı tespit edildi. arasında yangına dayanıklı duvar bulunması

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=