Yangın ve Güvenlik Dergisi 95. Sayı (Mayıs-Haziran 2006)

I HAVAALANI YANGIN GÜVENLiĞi Ticari uçaklarda yer alaıı kargo yük bölıııeleriııde yaşaııaıı yaıılış alarm olaylarım ortadaıı kaldırmak ve yaııgııı tespit sistemleriııiıı belgeleııdirilmesi ile ilgili işlemlere belli bir standart getirebilmek amacıyla Ulusal Saııdia Laboratuvarl<ın, Federal Havacılık İdaresi (Federal Aviatioıı Adıııiııistration - FAA) ve NASA Gleıın Araştırma Merkezi işbirliğiyle bir proje başlatıldı. ______ _ Michael P{l(/il/a Fire & Safety Magazine İlkbahar 2006 YANGIN ve GÜVENLiK SAYI 95 150 U�akların Kargo Yük Bölmelerinde Yangın Tespiti İ�in Bilgisayar Programı Hazırlanıyor Ticari uçaklarda yer alan kargo yük bölmele- kargo bölmesindeki yangın tespit sistemlerinde rinde yaşanan yanlış alarm olaylarını ortadan kaldırmak ve yangın tespit sistemlerinin belgelendirilmesi ile ilgili işlemlere belli bir standart getirebilmek amacıyla Ulusal Sandia Laboratuvarları, Federal Havacılık İdaresi (Federal Aviation Administration - FAA) ve NASA Glenn Araştırma Merkezi işbirliğiyle bir proje başlatıldı. Söz konusu projede Sandia'nın üstlendiği rol ise, fiziksel açıdan ölçümlerle kargo bölmelerindeki taşınan dumanı analiz edebilecek Karşılaştırmalı Akışkan Dinamikleri (Computational Fluid Dynamics -CFD) modeli geliştirmek oldu. FAA ve dünyadaki diğer yasal düzenleyici ve denetim kuruluşları yolcu taşıyan uçaklardaki kargo yük bölmelerinde yangın tespit sisteminin bulunmasını şart koşuyor. Ne yazık ki, 2 Sıcaklık rastlanan yanlış alarm olayları normal bir yangın kaynağı ile harekete geçecek alarm yüzdesinden neredeyse yüzde yüz daha sıklıkla gerçekleşiyor. Bu yüzden de, söz konusu uçaklar uçuşun güvenliğini gereksiz yere tehlikeye atarak yüksek maliyetli de olsa daha sık aralıklarla acil durum inişi yapmak zorunda kalıyorlar. Günümüzde geçerli olan yasal düzenlemelere göre yangın tespit sistemleri yangın başladıktan bir dakika sonra yangını bildirecek şekilde düzenlenmiş olmalıdır. Yangın tespit sistemlerinin onay alabilmeleri ve söz konusu yasal düzenlemelere uygun olduklarını gösterebilmeleri için uçuş testlerinin yapılması da gerekiyor. Uçuş testleri yüksek maliyet gerektirdiklerinden yangın tespit sistemlerinin uçuş testleri sırasın- (K) 280 296 300 306 31O 316 320 326 330 335 340 346 360 ► 1.5 0.5 o X

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=