112 liş GÜVENLiĞi Eğitim programlarının hazırlanmasında işçilerin veya sağlık ve güvenlik işçi temsilcisinin katılımları sağlanarak görüşleri alınır. Genel eğitim planına uygun olarak yıl içinde düzenlenecek eğitim faaliyetlerini gösterir bir Yıllık Eğitim Programı hazırlanır. Yıllık Eğitim Programı, yıl içinde eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için düzenlenen genel bir çizelgedir. Bu çizelgede, verilecek eğitimlerin hedefi, konusu, süresi, amacı, tarihi, eğitim vereceklerin adı, soyadı, unvanı, eğitime katılanların sayısı hakkında bilgiler yer alır. tiğinde periyodik olarak tekrarlanır. Çalı- t Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri şanlara verilecek eğitim, işyerinin fa- t İlk yardım, kurtarma işverenler, işe başlamadan önce, çalışma yeri veya iş değişikliğinde, iş ekipmanlarının değişmesi halinde ve yeni teknoloji uygulamalarında, çalışanların aşağıda belirtilen eğitim programlarından geçmelerini sağlayacaktır: t Yeni eğitim; çalışanların işe başlamalarında ve yeni şartlara kolaylıkla uyum sağlamaları için yeni bilgiler vermek üzere düzenlenen programlardır. t İlave eğitim; çalışanların iş güvenliği ve mesleki bilgilerinin eksikliklerini gidermek ve meslekteki niteliklerini geliştirmek için ilave bilgiler vermek üzere düzenlenen programlardır. t ileri eğitim; çalışanların iş güvenliği ve mesleki düzeylerini yükseltmek ve meslekte eskimişliği gidermek için düzenlenen programlardır. Eğitim, değişen ve yeni ortaya çıkan risklere uygun olarak yenilenir ve gerekYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 96 aliye! alanına göre aşağıdaki ve benzeri konulardan seçilir: t Genel iş sağlığı ve güvenliği kuralları t İş kazaları ve meslek hastalıkların sebepleri ve işyerindeki riskler t Kaza, yaralanma ve hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması t iş ekipmanlarının güvenli kullanımı t Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları t Yasal mevzuat ile ilgili bilgiler t lşyerinde güvenli ortam ve sistemleri kurma t Kişisel koruyucu alet kullanımı t Ekranlı ekipmanlarla çalışma t Uyarı işaretleri t Kimyasal, fiziksel ve biyolojik maddelerle ortaya çıkan riskler t Temizlik ve düzen t Yangın olayı ve yangından korunma t Termal konfor şartları t Ergonomi lşyerinde çalışan her bir işçinin görevini en iyi bir biçimde yerine getirebilmesi için sahip olması gereken bilgi, beceri, davranış ve tutumlarının ayrı ayrı ve ölçülebilir bir biçimde ortaya konması esastır. Bireysel seviye analizi yapılarak işçinin eğitim öncesi seviyesi ve alması gereken eğitimler tespit edilir. Eğitimin verimli olması için, eğitime katılacakların ihtiyacı olan konuların seçilmesine özen gösteri-· lir. Eğitim teorik ve pratik olarak uygulanır. Verilen eğitimin sonunda bir ölçme ve değerlendirme yapılır. Değerlendirme sonuçları na göre eğitimin etkin olup olmadığı belirlenerek yeni eğitime ihtiyaç duyulup duyulmadığına k~@r verilir. lşyerlerinde düzenlenen eğitimler belgelendirilir ve bu belgeler çalı şa nların özlük dosyalarında saklanır. Eğitim sonrası düzenlenecek belgede, eğitime katılan kişinin adı, soyadı, görev unvanı, eğitimin konusu, süresi, eğitimi verenin adı, soyadı, görev unvanı, imzası ve eğitimin tarihi yer alır. Eğitim planlamaları yapılırken, eğitimin genel kalkınmaya, istihdama, ekonomik yaşama dönük olmasının yanında, çalışan sağlığı ve güvenliği göz ardı edilmemelidir. Yasal sorumluluk olmadan dahi, sosyal ve vicdani sorumluluk daha ağır basmalıdır. Hiçbir şey insan hayatından daha değerli değildir. ■
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=