Yangın ve Güvenlik Dergisi 96. Sayı (Temmuz-Ağustos 2006)

1 GÜNCEL • ileri Teknoloiisi ve Yangın Söndürme • Sistemleri ile Dünyanın En Büyük •• Ozel Yelkenli Yatı Malta Şahini İstanbul Boğazı1 nda başlayan yolculuğu Temmuz ayında Malta1dan sonra İtalya'da son bulan, dünyanın en modern yatı Malta Şahini1nin (Maltese Falcon) yarattığı etki hala devam ediyor. İtalyan Perini Navi Group bünyesinde faaliyet gösteren Yıldız Gemi ve Makine Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından yapımı 3 yılda tamamlanan Malta Şahini, dünyanın en büyük özel yelkenli yatı olmasının yanında ileri teknolojisi ve uzay gemilerini andıran tasarımı~la da ilgi odağı oldu. Yaklaşık maliyeti 110 milyon Avro olan ve denizlerde 30 mile kadar hız yapabilen yatın özellikle yangın güvenliğini ilgilendiren teknolojisi üzerinde durmaya değer. Yıldız Tersanesi1nin İstanbul Tuzla'daki tesislerinde Sivil Savunma Amiri, İş Sağlığı ve Güvenliği Şefi ve Koruma Amir Yardımcısı olarak görev yapan Hasan Öztabak ile yaptığımız görüşme ile, elektronik yelken sistemiyle dünyada bir ilk olan Malta Şahini'nin yangın söndürme sistemlerinin yanı sıra diğer teknolojilerini de mercek altına aldık. İtalyan Perini Navi Group bünyesinde faaliyet gösteren Yıldız Gemi ve Makine Sanayi Ticaret A. Ş. tarafından yapımı 3 yılda tamamlanan Malta Şahini, yangın ve güvenlik sistemleriyle dikkat çekiyor. Teknenin kurulumunda yer alan yangın ve güvenlik sistemlerinin teknenin içi ve dışı olarak iki kapsamda ele alınması gerektiğini belirten Yıldız Tersanesi Tesisleri Sivil Savunma Amiri, İş Sağlığı ve Güvenliği Şefi ve Koruma Amir Yardımcısı Hasan öztabak; geniş güvenlik önlemleri ile teknenin her tarafına anında müdahale edilebildiğini belirtiyor. Teknenin temel olarak 4 bölümden oluştuğunu belirten Öztabak, birinci bölümün makinelerin bulunduğu makine dairesi, ikinci kısmın aktif yaşamın sürdüğü kamaralar ve mutfak, üçüncü kısmın güverte, dördüncü kısmın da kaptan köşkü denilen alan olduğunu belirtiyor. Öztabak, teknenin bu dört bölümünde oluşabilecek yangın tehlikelerine ve IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 96 40 lınan önlemlere ilişkin şu bilgileri veriyor: "Makine dairesinde tonlarca mazot tankları buluyor. Burada çıkacak olası bir yangını söndürmek oldukça zordur. O nedenle yangın riskini minimize etmek ve ortaya çıkmasını engellemek için bu bölümde tamamıyla karbondioksit sistemi- _::::_ -L --- ---- ne bağlı söndürme yapıları kurulu. Bu sistemde; ortamdaki genel ısı artışı ve havadaki oksijen miktarının azalmasıyla bir sinyal veriliyor. Bu sinyali algılayan ısıya ve dumana duyarlı sensörler ortama hızlı bir şekilde karbondioksit veriyor. Karbondioksit verilmesiyle beraber güvenlik ka-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=