1 GÜNCEL pıları kapatılıyor. Böylece ortamdaki karbondioksit arttırılıp , oksijen azaltılarak yangına müdahale ediliyor. Yangının teknenin üst kısımlara yayılması durumunda ise nozullar desteğiyle yeteri miktarda sıvı, kimyasal toz ve köpüklü söndürme sistemleri ile müdahale ediliyor. Bunun haricinde mutfakta, kamaralarda da yangın riski söz konusu olabilir. Teknede kullanılan tüm malzemelerin (deriler, kumaşlar vb.) belli bir derece yanmazlık özelliği var. Dolayısıyla öncelikle maddenin kendisinden kaynaklanan bir güvenlik önlemi var. Ancak herhangi bir tutuşma durumunda yangın söndürücü sistem ve ekipmanları devreye giriyor. Kişinin kendi güvenliği ve dumandan korunması için de, teknede belli aralıklarla kaçış maskeleri bulunuyor. Bunun yanı sıra koridorda yangın çıkması durumunda da koridorun ana kapıları kapanıyor. Yangına müdahale edilebilecek en kolay kısım ise güverte. Merkez sistem tamamıyla burada ve güvertede belli yerlerde, ilk yardım için kullanabileceğiniz yanmaz elbiseler, yangın hortumları bulunuyor. Dış yüzeyin yanması da söz konusu değil. -• , ' r.' ~ cJ 'ı r. IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 96 42 -· Malta Şahini'nin Öyküsü Malta Şahini'nin öyküsü, işadamı ve firması Perini'nin üretim noktalarınaynı zamanda dünyanın önemli yel- dan biri olan İstanbul Tuzla'daki Yıldız kencilerinden Tom Perkins'in, 1940'1ı _Tersanesi bulunuyor. Tersanenin dört yıllarda bir Alman profesör tarafından elemanı bu projeyi fiilen üstleniyor. hayali kurulan 'dynarig' adı-verilen Alper Canmert, F. Mundt "Furkan", Önelektronik yelken düzeneğini hayata der Öztürk ve Mete Yakın'dan oluşan geçirmeye karar vermesiyle-başlıyor-. - dörtlü teknenin yapımı için sıkı bir müAlman Profesörün, zamanının tekno- cadeleye girişiyor. Tek avantajları, yeni lojisiyle böyle bir yelken direğini-9e yatın daha önce inşa ettikleri bir gövde likten başka bir malzemeyle yapama- ile birleştirilmesi oluyor. Çelik gövdeması ve de çelik direklerle yapılmış de ufak tefek değişiklikler yapılıyor. yelken düzeneğinin ağırlığını taşıy- Baştaki bulb iptal ediliyor. Hareketli acak salma ve gövdenin de olmaması salmadan vazgeçiliyor. Dümen şekli de o dönemde p,rojeyl imkansız kılmt§t deEjişiy:or. Ancak karbon fit,eıe.malz Son-t"6fn 400 metrekare yelken lunmasıyla uzay teknolojilerinin yel- alanı ve özel yelken sistemi ile dünyaken üreticilerinin hizmetine girmesi nın en büyük ve en modern yatı olarak Perkins'i harekete geçiriyor ve uzun Malta Şahini yaklaşık 200 kişilik bir araştırmalardan sonra ltalyan yatçılık ekip tarafından üç yılda tamamlanıyor. Dış yüzeyin tamamında yanmaya karşı izolasyon bulunuyor. Aynı zamanda teknede cansallar ve kaçış botları, can simitleri ve yelekleri, ilk yardım setleri ve kaçış yolları de yeterli sayıda mevcut. Kaptan köşkünde ise teknenin tamamını izleyebilme olanağına sahipsiniz. Teknenin tamamına yayılmış kamera ve sensör sistemleri ile sinyal verilmesinin ardından sinyalin hangi kamera ve detektörden geldiği kaptan tarafından anında görülebiliyor. Bunun dışında nokta telsizleri de teknecıin her tarafına yayılmış durumda yani teknede yer alan haberleşme ağı da son derece gelişmiş ve yaygın ... " Teknenin tüm sistemlerinde hiçbir ayrıntı atlanmadan çalışıldığını ifade eden Öztabak, 1940'dan bu yana yapılmak istenen projeyi bizim yapmamızın Türkiye açısından büyük gurur kaynağı olduğunu ve de bu tekne ile yeni bir dönemin başladığını ifade ediyor. Gövde ve Dekorasyon Tasarımı Yatın gövdesi çelik, üst yapısı ise alüminyumdan üretildi. iç dekorasyon bölmelerinde bazı alanlarda karbon fiber malzeme kullanıldı ancak temel olarak yatın direkleri karbon fiberden üretildi. Uçak kanadı formunda tasarlanan direklerde elektrik kabloları, direğin dönüşünden etkilenmemek için etraflarında dönüyor. Direk içinde yangın çıkmasına karşı özel yangın söndürme teşkilatı da bulunuyor. Teknenin tüm uluslararası klasifikasyonları bulunuyor. Tüm iletişim ve navigasyon aletleri de dünyanın en modern ve en gelişmiş sistemlerinden seçildi. Teknenin elektrik aksamını yapan Türk
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=