64 !KAPAK KONUSU Gazlı ve Köpüklü Söndürme Sistemlerini Doğru Kullanmak Sprinkler sistemleri dışında, sabit yangın söndürme sistemleri söz konusu olduğunda genellikle gaz ile söndürme yollarına başvurulmaktadır. Bu makalede LPG Fire Ltd. Şti. 'den Tim Nichols, belirli yerel riskler için gaz ya da köpük ekipmanlarının doğru kııllanılışlarına değiniyor. Sabit yangın söndürme sistemleri genel olarak iki kategoriye ayrılmaktadır: Korunan alana yangın söndürücü gazın boşaltılması ya da belirlenen alana bölgesel uygulamalar yapı lması. Bu uygulamalardan çoğu gazla söndürme için halokarbon ya da asal gaz sistemleri ku llanırken karbon dioksit her iki yöntemde de kullanılabilmektedir. Bu uygulamaların çeşitliliği su sisi sisteminin ya da ıslak kimyasalların kullanılmasını içermektedir (örneğin mutfak davlumbazları için). Köpük ise petro-kimyasal ve transport endüstrilerindeki koruma sistemlerinde uygulan ı r ve sabit kuru toz sistemleri gibi bölgesel uygulamalarda ku l lanıl ı r. Kuru Toz ve Köpük Tankı Temelde, kuru toz ve köpüklerin yangın söndürme için kullandıkları bağımsız donanımlar aynıdır. Buna en güzel örnek kuru nitrojenle sıkıştı rılmış pilot silindir ihtiva eden 15 bar basınçlı sistemler ve söndürücü eleman bulunduran bir tüp olacaktır. Ön tasarım evresinde ekipmanın hacim ve boyutlarını seçmek mümkündür ve riskten korunmak için yön değiştirici valfler kullanılır. Yangın söndürücü maddeyi içeren tüp ise ihtiyaca bağlı olarak karbon ya da paslanmaz çelikten imal edilir. Bu sistem diğer sistemlerden, boşaltmanın ilk evrelerinde oluşabi lecek basınçlı azotun yetersiz karışmasın ı önleyecek otomatik bir cihazla ayrılır. SönlYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 96 FSE Mart 2006 İspanya'da bir petrol istasyonunda sabit yangııı söndürme sistemleri testi. dürücü tüpler 60 litreden 1000 litreye kadar değişen hacimlerde mevcuttur. Ünite, elektrik sinyali ya da manüel boşaltma yardımıyla ilk hareket verilen azot pilot silindiriyle aktive edilir. Pilot silindir bir manometreye ve düşük basınç göstergelerine bağ lanır. Pilot silindirin çıkışında, yüksek - akış basınç düşürücüsü bulunur ve bu alet azot pilot silindirindeki basıncı 150 Bar'dan çalışma basıncı olan 15 Bar'a düşürür. Daha sonra söndürücü ekipman boşaltma işleminin bir pnömatik valf tarafından yapıldığı tüpe girer. Tüpteki söndürücü eleman ve azot tam olarak karıştı ğında pnömatik valf otomatik olarak açılır ve sistemin boşalmasını sağlar. Pnömatik valf ayrıca söndürücü içerisinde pislik birikmesini önleyecek şekilde de çalı şır. Tüp ayrıca içeriğin uzaklaştırı lmas ı ve boşaltılması için açıkl ıklar ve sistemi meydana getiren değişik işletme düzenlemeleri için çeşitli basınç bağ lantıl arı içerir. Söndürücü içerik köpük ya da kullan ılacağı yere göre kuru toz da olabilmektedir. Eğer kuru toz kul lan ı lacaksa normal-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=