Yangın ve Güvenlik Dergisi 97. Sayı (Eylül 2006)

!UYGULAMA lanıcıya tahsis eder ve asansör adını kullanıcının görüp, ilgili asansöre yönlenmesi için turnike çıkışındaki LCD ekrana bilgi gönderir. Geçiş kontrol sisteminin başka bir özelliği ise hızlı geçişe olanak veren "speed gate" yapısında turnikeler kullanılmasıdır. Bu turnikeler normalde açık pozisyonda durur ve yetkili geçiş teşebbüslerinde durumunda bir değişilik yapmayarak geçişin daha hızlı olmasını temin eder. Ancak yetkisiz geçiş teşebbüslerinde kapalı duruma geçerek geçişi engeller. VIP girişi (-1) katta iris sistemi ile yapılmakta ve bu nokta sadece VIP için sistemden yetkilendirilmektedir. VIP girişini yaptıktan sonra kendisine tahsis edilen VIP asansörünü kullanmaktadır. Geçiş kontrol sistemine entegre olarak web uygulamasında belirtilen ziyaretçi rezervasyon sistemi ile birlikte ziyaretçi kabul kayıt sistemi mevcuttur. Bu sistemde ziyaretçi kimlik kartı alınıp ziyaretine ait bilgiler girilir kimlik fotoğrafı çekildikten sonra ziyaretçiye kimliği geri verilir. Bu uygulama da tahminimizce Türkiye'de tektir. Çünkü Plaza yönetimi kimsenin kimlik kartını geçici olarak dahi olsa el konulamaması gerektiği konusunda katı bir disipline sahiptir. Ziyaretçinin fotoğrafı çekildikten sonra tek kullanımlık geri vermeye gerek olmayan kimlik kartı ziyaretçiye verilerek ziyaretçinin bina içerisinde serbest dolaşımı temin edilir. SUN PLAZA 1.KAT SUN Serdar ZENGiNLER 12-07-2006 www.sunplaza.com.tr MURAT BALTA www.erqo5i5.<0nı.tr b. Kapalı Devre Kamera Sistemi Sun Plaza'da tüm sistemlerde olduğu gibi kapalı devre kamera sistemi de yüksek güvenilirlikle, az personel ihtiyacı olacak şekilde kurulmuştur. Güvenlik sisIYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 97 98 temi olmasından dolayı yüksek dikkate ve güvenlik personelinin sürekli sistemi izleme durumunda olması gerekmektedir. Az personel ihtiyacı ve güvenlik personelinin konsantre şekilde sistemleri izlemesi izin CCTV sistemi ağırlıklı olarak "Alarm Monitoring" mantığında kurulmuştur. Az sayıda izleme ünitesi ile çok sayıdaki kameralar alarm sırasına ve durumuna göre efektif olarak izlenebilmektedir. Kiracılar geçiş kontrol sisteminde olduğu gibi katlarına network üzerinden ya da Turnike çıkışına yerleştirilmiş LCD ekranda, kullanıcının gitmesi gereken asansörün bilgisini verir. Kullanıcı asansörü geldikten sonra kabine biner ve asansör yolcuyu katına çıkarır. Sistemin asansör tahsis etme mantığında yolcunun bulunduğu ve gideceği kat kaç kişinin aynı kata gitmek için istekte bulunduğu, kaç kişinin aynı katta farklı katlara gitmek için istekte bulunduğu, gitmek istenilen kat veya yakın katlara başka isteklerin olup olmayışı etkilidir. Asansör sistemi tarafından kabine binilkonvansiyonel sistem ile kapalı devre meden önce gidilecek katın sistem bilinkamera sistemi kurdurabilir, kayıtları merkezde olacak şekilde işletim ve güvenlik müdahalesi sağlayabilirler. Merkezden aldıkları bu hizmeti kendi güvenlik ofislerinde de izleyebilir ve yönetimini yetkileri dahilinde yapabilirler. c. Asansör Sistemi Sun Plaza, ana kulede yolcu taşımak üzere görevlendirilmiş 6 adet 13 kişilik, servis ve acil durum asansörü olarak kullanılmak üzere 1 adet 24 kişilik, VIP hizmet vermek üzere 1 adet, otoparklarda cam kafesli 2 adet 1O kişilik, B blokta ise yine cam kafesli 2 adet atrium asansörleri ile donatılmıştır. Tüm asansörler tek merkezi sistem üzerinden "redundant" olarak çalıştırılmaktadır. Asansör sistemi ID mantığı ile çalışmaktadır. Yani yolcu asansöre bindikten sonra çıkacağı katı asansör sistemine söylemek yerine asansöre binmeden önce kendini tanıtarak bilgisayar vasıtası ile kendine bir asansör atanmasını sağlamaktadır. Bunun mantığı, hız, yolculuk ve bekleme süresi optimizasyonu ile açıklanabilir. Sistem şu şekilde çalışır; kat kiracısı lobiden Plaza'ya giriş yaptığında, turnikelerden İris Tanıma Sistemi ile geçişini yaparken kendini tanıtır. İris Tanıma Sistemi ise kullanıcının pozitif tanımlanmasından sonra asansör sistemine kullanıcıya ait ID'yi gönderir. Asansör sistemide veritabanında kayıtlı olan ID'ye ait kayıda bakarak yetkili olduğu ve ilk olarak gideceği kata göre en uygun asansör kabinini tahsis eder. mesi, asansör kapıları önünde bekleme, hangi asansöre binileceği kargaşası, farklı katlara gidecek yolcuların aynı asansöre binip yolculuk zamanının uzatılması gibi olumsuz faktörleri ortadan kaldırmaktadır. Asansör holünde bekleme sırasında herkesin bineceği asansör belli olup gidilecek güzergahlara göre yolcular otomatik olarak dağıtılmıştır. örneğin 1., 2. ve 3. kata çıkacaklar bir kabine tahsis edilirken 16. ve 17. kata çıkacaklar bir diğerine, 30. kata çıkacak bir yolcu ise yoğunluk yok ise doğrudan o kata çıkacak bir asansöre tahsis edilebilir. Doğal olarak bu tahsislerde enerji tasarrufu gibi faktörlerde etkilidir. Parametre ayarları işletmeciye göre yapı lmaktadır. Bir önceki örnekte olan 16., 17. ve 30. kat yolcuları bir asansöre tahsis ettirilebilir. Diğer yandan mevcut "akıllı" binalarda bu işlem bilgisayarlara öğrenilebilir şekilde yaptırılmak yerine daha ilk günden bazı asansörleri belli katlara (1,2,3 no'lu asansörler 0-15 katlara, 4, 5, 6 no'lu asansörler 16-30 katlara) tahsis ederek bu optimizasyonun yapılması sağlanmaya çalışılır, ancak bu konudaki araştırmalar göstermiştir ki bu ziyaretçilerin vakit kaybetmesine sebep olduğu gibi daha ilk günden asansör kapasitesinin yarıya düşürülmesi anlamına gelmektedir. Bu sistemin başka bir özelliği ise yoğunluğun olduğu sabah işe giriş, öğle saatlerinde yemeğe çıkış, yemekten dönüş veya akşam iş çıkışı gibi zaman dilimleri özel olarak ayarlanabilir ve kabin- ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=