Bölgede yetkin bir görevlinin bulunması çok önemlidir. Yetkinlik hem eğitim hem de deneyim gerektirir. İletişim protokolü ve liderlik becerileri öğretilebilir ve bu becerilerin değerlendirilmesi simülasyon alıştırmaları ya da gerçek olaylar aracılığıyla yapılabilir. zasyonu, araçlar ve destek amaçlı dış yardım kaynakları gibi birçok koşul içerir. Bazen dış uzmanlara ulaşabilmek çok önemlidir, zira bu uzmanların önerileri zaman kazanmak ve olumsuz sonuçları sınırlamak için kullanılabilir. Maden acil eylem planları için yetkin kaynaklar 30 CFR ve çeşitli web sitelerinde bulunabilir. Buna ek olarak, Ulusal Maden Kurtarma Birliği - UMKB (National Mine Rescue Association) madenlerdeki acil durumlar için emirkomuta yapısına dair bilgi sunmaktadır [UMKB 1994a]. Maden acil eylem planı periyodik olarak gözden geçirilmeli ve kavranmalıdır. Plandaki değişikliklerden herkes haberdar edilmelidir. Yangın tatbikatları planın önemli bir parçasıdır ve 90 günde bir ya da daha sık aralıklarla yapılmalıdır. Tatbikatı n ana amacı acil eylem planının bazı yönlerini sınamaktır. Şirketler yangın önleme, tespit ve müdahale teknolojileri ile bu teknolojileri kullanacak işgücünün sahip olduğu beceriler arasında bir denge olduğundan emin olmalıdır. Yangın tatbi katları bir bakıma işçilerin müdahale (acil eylem) planını uygulama becerilerini geliştirmeleri ya da muhafaza etmeleri için birer fırsattır. Şekil 3'te görüldüğü gibi, bir maden yangınının tespit edilmesinden sonra olay geliştikçe kararlar genellikle karmaşıklaşmaktadır. 2.2.Yangın Tespiti Yangının ilk safhalarında karbon monoksit (CO) dahil olmak üzere gazımsı maddeler ve duman ortaya çıkar ve maden atmosferine salınır. Eğer bunlar yangının ilk safhalarında tespit edilmezse uzak ve kapalı alanlardaki personele ciddi zararlar verebilirler. Birçok yeraltı maden yangını; dumanı gören ya da dumanın kokusunu duyan ve sonra da yangını araştırıp, savaşmak ya da kaçmak arasında çabucak bir karar veren maden personeli tarafından ilk safhalarda tespit edilmektedir. Pomroy ve Carigiet [1995] ve De Rosa [2004a,b] MSGİ'nin 1978-1992 ve 19901999 tarihleri arasında yaşanan yeraltı kömür madenleri yangınlarına dair araştırma raporunu incelemiş ve bu yangınların% 75'inden fazlasının dumanı gören, dumanın kokusunu alan ya da yangının başladığını gören madenciler tarafından tespit edildiğini bulmuşlardır. Bu bulgular madencilerin küçük yangınlara müdahale etme deneyimlerini ayrıntılarıyla sunan daha kapsamlı alan araştırmaları [Vaugh ve diğerleri, 1996; Wiegahen ve diğerleri, 1997b] tarafından da desteklenmektedir. Bu araştırmalarda, yangına hazırlığa dair daha iyi bir kavrayışa ulaşmak için 7 yeraltı kömür madeni ocağındaki 214 işçinin deneyimleri ayrıntılarıyla incelendi. Belirtmek gerekir ki bu maden ocakYANGIN GÜVENLiĞi 1 !arından sadece bir tanesi MSGİ'nin rapor edebileceği bir yangın yaşamıştı fakat görüşülen birçok madenci (yaklaşık % 70) madencilik kariyerleri boyunca bir şekilde yangın söndürme deneyimi yaşadıklarını belirttiler. Bu başlangıç aşamasındaki yangın vakalarının çok büyük bir kısmı ilk olarak dumanın kokusunu alan ya da dumanı gören madenciler tarafından tespit ed ilmişti. Yeraltında dumanın görülmesi sıra dışı bir şey değildir zira "sıcak çalışma" (alevli kesim ve kaynak işlemleri) madencilik ve taşıma mekanizmasını sürdürmek için gereklidir ve sıkça kullanılır. Duman kokusu ya da görüntüsü bir acil durum kanıtı olmak zorunda değildir. Görüşülen 214 yeraltı madencisinin çoğu haftada ya da ayda bir kez duman kokusu aldıklarını ya da duman gördüklerini belirttiler. Birçok durumda madenciler dumanının kaynağının farkındadır. Ancak duman görüntüsü ya da kokusu aldatıcı olabilir. Yedi madende işçilerin yaklaşık% 40'ı son bir ayda, % 30'u son üç ayda ve % 20'si de son altı ayda görüntü ya da kokunun kendilerini aldattığını belirtti. Bu açıdan dumanın kaynağı önem lidir. Eğer kaynak çalışma alanındaysa sorunu zamanında ve görece daha basit bir şekilde bulmak ve gidermek mümkündür. Fakat 214 madencinin yaklaşık % 30'u kendi bölümlerinin dışından gelen duman tarafından YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 97 1 163
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=