Yangın ve Güvenlik Dergisi 97. Sayı (Eylül 2006)

·ı GÜNCEL Metro Kazası Ucuz Atlatıldı Taksim - 4. Levent Metrosu'nda büyük bir facianın eşiğinden dönüldü. Mecidiyeköy'de bir firma tarafından yapılan sondaj çalışması sırasında yerin 25 metre altındaki metro tünelinin delinmesi sonucu, tünele sarkan 10 santimetre çapındaki çelik borulara hareket halindeki metro aracı çarptı. İçinde 750 yolcu bulunan metronun ön siperliğinde ve iki trenin 3 vagonunda hasar meydana gelirken, borular hareket halindeki metronun altına düşüp, raylara da zarar verdi. Yüzlerce yolcunun ölümden döndüğü kaza ucuz atlatıldı. Taksim-Levent Metro Tüneli'nde 9 Ağustos 2006 tarihinde saat sabah 08.30 sıralarında, makinist Ahmet Tektek'in kullandığı , içinde 700 yolcunun bulunduğu tren, metro tünelinin tavanından zemine doğru sarkan 6-7 metre uzunluğunda demir çubuklara çarptı. Olayın komutaya bildirilmesi üzerine, bölgeye teknik ekip ve güvenlik sevk edildi. Teknik ekip derhal seferleri tek hat üzerine çekerek güvenli bir ulaşım sağladı. İçinde yaklaşık 750 yolcu bulunan araç, kaza sonrası hareketine devam ederek Şişli lstasyonu'nda durdu. Kaza sırasında büyük panik yaşayan yolcular hemen tahliye edildi. Bu süre zarfında seferlerde aksamalar oldu ve 3 dakikada bir yapılan seferler tek hat üzerinde 10-11 dakika bir yapılmaya başlandı. Olayın oluş şeklinin öğrenilmesi için tünelde araştırma yapılırken 30 kişilik metro güvenlik ekibi Mecidiyeköy sokaklarında inşaat araştırması yaptı. Aramalar sırasında Büyükdere Caddesi Ali Rıza Raşit Sokak Numara 6'da sondaj çalışması yapıldığı belirlendi. Sondaj yapılan arazinin ve yıkılması planlanan binanın Volga Dış Ticaret Danışmanlık Ltd. Şti.'ye ait olduğu, teknik çalışmaların ise Geos Teknik Ltd. Şti. tarafından yapıldığı belirlendi. ÇalışIYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 97 34 manın yapıldığı yere, Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü ve teknik ekip, Zabıta Müdürlüğü ekipleri sevk edilerek zabıt tutuldu. Firmanın temel kazısı için sondaj yaptığı, yeri 30 metre delerek, 60 santim olan metro güvenlik duvarını da deldiği ve metro tüneline girdiği tespit edildi. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı olaydan sonra hemen kriz masası oluşturarak olayı incelemeye başladı. Yapılan çalışmalarda; İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve sorumluluk alanında olan Şişli Belediye Başkanlığı'ndan kazı, inşaat veya sondaj için izin alınmadığı görüldü. Sondajı yapan firmanın çalışmalar sırasında mühendis bulundurmadığı, plansız ve programsız bir çalışma yaptığı tespit edildi. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Hukuk Müşavirliği ve Ulaşım A. Ş. Genel Müdürlüğü, Şişli Cumhuriyet Başsavcılığı'na, "Kişilerin hayatı, sağlığı ve mal varlığı bakımından tehlikeli faaliyet yürütmek ve kamu malına zarar vermek" ve "Toplu taşıma seferlerini engellemek"ten suç duyurusunda bulundu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi avukatlarından Yusuf Demir, Şişli Cumhuriyet Savcılığı'na bir dilekçe vererek, arsanın sahibi Volga Ltd. Şti.'nin zemin etüt çalışması için Geos Ltd. Şirketi'ne yetki verdiğini belirtti. Facianın eşiğinden dönüldüğü anlatılan dilekçede, "İzinsiz etüt çalışması metro raylı sistemdeki yüksek gerilime zarar verebilir, tünel çemberini delerek metro hattına düşen ve sarkan demir borular yaklaşık bin kişiyi taşıyan metro aracına zarar verebilir, yolcuların yanarak ölmesi gibi vahim bir sonuç doğurabilirdi" denildi. 4.5 dönümlük arazide bir otel yapacağı iddia edilen Volga Şirketi'nin 18 Şubat 2005'te imar durumu tanzimi için Şişli Belediyesi'ne başvurduğu, ancak 1/1000 ölçekli uygulama imar planı İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce onanmadığı için imar durumunun tanzim edilemediğ i

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=