Yangın ve Güvenlik Dergisi 98. Sayı (Ekim 2006)

IYANGIN GÜVENLiĞi Yer altı madenlerinde meydanagelen bir yaııgıııııı tespit edilip, oııaylaıımasıııııı ardmdaıı madeııciler içiıı seçeııekler sıııırlulır: Ya tahliye yapılacak ya da yaııgıııl<ı miic,ulele edilecektir. Bir önceki sayımızda okıulıığıııııız ve Roııald S. Coııti, Liııda L. Clıasko, William J. Wielıageıı ve Dr. Clıarles P. Lazarra '11111 lıazırl<ıdığı raporun devamı olaıı bıı yazıda, madenlerde yaııgm acil dıırıımıı esııasıııda talı/iye ve yangıııla mücadele yöntemleri iizeriııde dıırıılmaktadır. _____ ~---- FS-World.com İlkbahar 2006 IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 98 132 • Yeraltı Madenleri l~in Yangına Müdahale Hazırlığı - 2 Yangında Müdahale Bir yangının tespit edilip, onaylanmasından sonra seçenekler sınırl ıd ır: Tahliye ya da yangınla mücadele/araştırm a. Tahliye Yeraltı madencilerinin önemli bir bölümü meslek hayatlarının bir noktasında yangından etkileniyor. Yedi kömür madeninde madencilerin yeraltındaki hazırlıklarına dair yapılan bir araştırmada (Vaugh ve diğerleri 1996] kendilerine, yangından ötürü madeni boşaltıp boşaltmadıkları sorulan 180 madencinin % 38'i bu soruya olumlu cevap vermiştir. Aynı madencilerin % 21 'i, madencilik hayatlarının bir bölümünde Kendine Yeterli Kişisel Kurtarıcı Ekipmanlar - KYKKE (self-contained self rescuer) giydiklerini ya da acil bir durumda kişisel kurtarıcıları filtrelediklerini belirtmiştir. Yeraltındaki yangın potansiyeli göz önüne alındığında, madencilerin kaçış rotalarını ve maden tahliye planlarını bilmeleri önemlidir. Bu açıdan yangın tatbikatları önem taşımaktadır ancak yine aynı araştırmaya göre yangın tatbikatları, en azından bazı madenlerde temelde eğer madende yangın çıkarsa ne yapılacağına dair konuşma ya da açıklama yapmaktan oluşmaktadır. Halbuki yangın tespitinin ve önleme ekipmanlarının incelenmesi ya da bir batarya dolum istasyonu, aktarım kayışı ya da güç merkezini içeren bir yangın simülasyonuna müdahale etmek gibi daha uygulamaya yönelik bir yaklaşım benimsenmelidir. Kaçış Yolları Madencilerin yeraltı geçitlerini dumanla kaplanmadan önce boşaltmaları konusunda hızlı bir şekilde uyarılması ve harekete geçmesi, bir yeraltı maden yangınında hayatta kalmanın kilit öğeleridir. 30 FCR 75.383, yeraltı madencilerinin 90 günde bir kaçış yollarını kullanmasını ve yangın tatbikatlarına katılmasını gerektiriyor. Ancak bu tatbikatlar, madencileri gerçek kaçış durumlarında karşılaşabilecekleri koşullara hazırlamayan, dumansız bir çevrede yapılıyor. Madenciler kendi bölümleri için çizilen kaçış rotalarını bilmeli ve havalandırma sisteminin nasıl çalıştığını, dumanın geçitlerde nasıl yol aldığını anlamalı d ı r. Yeraltı madenlerinde kaçış yolları genellikle reflektör ya da oklarla gösterilir. Genellikle iki renk kullanılır. Örneğin, kırmızı birincil kaçış yolu için kullanılırken, yeşil ikincil kaçış yolu için kullanılabilir. Bir süre sonra havada biriken toz reflektörlerin üzerine toplanıp, etkinliklerini azaltabilir. Kaçış amaçlı olarak daimi bir "cankurtaran halatı" çok az sayıda madende kullanılıyor. Cankurtaran halatı ya da ipi büyük bir ihtimalle madenin çalışma bölgesinden başlayan ve çıkış kapısına uzanan omurgasına sıkıca bağlanacaktır. Bazı madenlerde cankurtaran halatı girişin merkezinde çatıya, yerden yaklaşık 6.5 fit yüksekliğe bağlanıyor. Madenin konfigürasyonuna bağlı olarak, cankurtaran halatı kilometrelerce uzunlukta olabilir. Bir imalatçı firma yönlendirici bir cankurtaran halatı geliştirmiştir. Bu halat standart 300 ya da 1000 fit uzunluğunda 0.25 çapındaki polipropilen ip ve bunun üzerine düzenli aralıklarla yerleştirilmiş, yeşil reflektif bantlı, turuncu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=