Yangın ve Güvenlik Dergisi 98. Sayı (Ekim 2006)

IYANGIN GÜVENLiĞi yönlendirici (koni şeklinde) işaretlerden oluşuyor. Koninin sivri ucu her zaman için iç tarafa (madenin iç kısmına) doğru işaret etmelidir, böylece kaçan madenciler ipi ellerinden asla bırakmak zorunda kalmazlar. Madenlerin çapraz geçişler, kapılar, hava düzenleyiciler vs. içeren girişlerinin karmaşıkl ı ğı nedeniyle bir kapı, bir düzenleyici vs.'den yaklaşık 6 ila 10 fit önce cankurtaran halatı üzerine iki yönlendirici işaret konulur. Bu, görüş alanının düşük olduğu ve dumanla kaplanmış girişte kaçmakta olan personeli ileride bir engel olduğu konusunda uyaracaktı r. Birincil ve ikincil kaçış yollarını belirtmek için prototip rüzgar gülleri kullanmanın ne ölçüde uygun olduğunu değerlendirmek için kısa süre önce faal bir kömür madeninde 1O haftalık bir çalışma yapıldı. Dört kanatlı, 5.2 çapındaki rüzgar gülleri dayan ıkl ı ve reflektif Scothclite ya da holografik prizma malzemelerinden yapılmıştı. Madende değerlendirilen dört renk yeşil (Scotchlite), gümüş, sarı ve kırmızıydı (holografik prizma). Madende kullan ı lan 27 rüzgar gülünden 1'i tamamen tahrip oldu, 3'ü kırıldı ve dönmedi ve 1'ide yerinden çıkıp, yere düştü. Bu beş rüzgar gülü 260,000 cfm'den fazla hava akımının olduğu girişlere yerleştirilmiş ve holografik prizma malzemesinden yapılmıştı. Yeşil Scoctchlite rüzgar gülü daha yüksek hava akım larında sorunsuz IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 98 134 çalıştı ve madencilerin tercih ettiği renk oldu. Genel olarak, daha yüksek hava akımlarında kullanılan rüzgar gülleri daha düşük hava akımlarında kullanılanlardan daha fazla toz topladı. Dönen rüzgar gülleri yüksek hava akımlarında ortalama 1.7 g toz toplarken, 10,000 cfm'lik daha düşük hava akımında yaklaşık 0.07 g toz topladı. Aynı sürede, 3.25 çapındaki kaçış yolu reflektörleri üzerinde biriken toz ise 14 ila 27 g arasında değişti. Bir diğer kaçış yolu yardımı da piyasada satılan lazer ışıklarıd ı r. Duman tatbikatları esnasında lazer ış ı kları , dumanla kaplı bir geçitte yön bulmak için başarılı bir şekilde kullanıldı. Bu lazerler küçük, hafif ve ucuzlar ve de yüksek kaliteli bir ışına sahipler. Lazer diod teknolojisinin kullanıldığı bu elde taşınabi len , pille çalışan lazerlerin birçoğu yaklaşık 2,400 fitlik bir menzile sahip. Işın çapı 1 mm'den daha az ve çıkış gücü 1 ila 3 mw arasında değişiyor. 532 nm dalga uzunluğuna sahip yeşil lazer ış ığı gözle çok net görülüyor ve 2 ila 3 saat süresince çalışc1biliyor. Çeşitli yeraltı tatbikatları esnasında katılımcıların yaklaşık% 25'i toksik olmayan dumanla kaplı bir geçitte temiz havaya ulaşmak için bir cankurtaran halatı kullanarak yaklaşık 1,000 fit yol kat ettiler. Görüş mesafesi 1-3 fit arasındaydı ve geçitte hiçbir yığılma yaşanmadı. Katılımcıların üçte ikisi, bütün katılımcılar temiz hava üssüne yönlendirilene dek 40 ila 60 saniyelik aralıklarla dumanlı geçide girdiler. Bu grubu kasket ışığı sönük halde, diğer uca gitmek için sadece lazer ışığının yönlendirmesini kullanan bir diğer katılımcı takip etti. Lazer ışını sürekli olarak yukarı, aşağı, sağa ve sola hareket ettirilmişti. Işın omurgaya, çatıya, yere ya da diğer katılımcılara denk geldiğinde bir nokta görülüyordu. Duman kesifleştikçe lazer ışın menzili azalmasına karşın ışın her zaman için dumanlı atmosferde kullanıcıya bir derinlik algısı kazandırıyor. Lazeri kullanan katılımcı, temiz hava üssüne cankurtaran halatını kullanarak dumanın içine giren ilk katılımcıyla aynı zamanda ulaştı. Lazer ışıklarının kaçış yardımı için kullanılması anlayışı Lynn Gölü Laboratuarı'ndaki deneylerde ve faal kömür, metal ve ametal ma~ denlerinde başarılı bir şekilde test edilmiştir. İncelenen bir diğer kaçış yardımı da, madenciler için acil durum esnasında bir tahliye rotası çizecek şekilde stratejik olarak girişlere yerleştirilen yüksek yoğunluklu flaş ışığıydı (xenon beyaz flaş tüpü). Değiştirilebilir renkli reflektif merceklere sahip, hava koşullarına dayanıklı bu flaş ışıkları küçük ve hafiftir. Üçgen (3.5 inç uzunluk, 1.6 inç yükseklik), pille çalışan flaş ışıkları, topraktan geçen bir kablosuz sinyal sistemiyle etkinleştirilebilir. Titanyum baterilerin kullanıldığı flaş ışıkları 7 saatten fazla yanabiliyor. İdeal olan, bir yangın esnasında geçitlerdeki gaz ve dumanları gözlemleyecek yer altı sensörleri kullanmaktır. Bu sensörlerin çıkışı bir bilgisayara bağlanarak, en iyi kaçış rotası belirlenebilir ve uygun flaş ışıkları uzaktan kumanda ile açılabilir. Daha büyük bir madende karmaşık bir havalandırma sisteminin barındırdığı belirsizlikler bu süreci önemli ölçüde karmaşıklaştıra caktır. Lynn Gölü Laboratuarı'nda yapılan maden kurtarma simülasyonlarında flaş ışıkları girişin merkezine, yerden yaklaşık 6 fit uzaklığa ve en iyi kaçış rotası olarak belirlenen çapraz geçişlere yerleştirildi. Flaş ışıkları topraktan geçen, kablosuz bir

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=