138 1 YANGIN GÜVENLiĞi durumu tam anlamıyla kavramış olur. Bu iletişim protokolünü öğretmenin en iyi yolu eğitimler, yangın tatbikatları ve güvenlik toplantılarıdır. Bir acil durum uyarısı yapan ilk kişinin esas bilgileri iletmesi büyük önem taşır. Bu iletişim üçgeninin {kim, nerede ve ne) [Mallett ve diğerleri 1999] bütün yönlerini kapsar. Madenciler yeraltında duman gördüklerinde ya da duman kokusu aldıklarında, normalde dumanın kaynağını araştırırlar. Eğer yangın tespit edilirse, madenciler genellikle yangını kaya tozu, yangın söndürücüler ya da suyla söndürm~ye çalışırlar. Yangın söndürme tecrübesi ve eğitimine sahip madencilerle yapılan görüşmelerden sonra tan ı mlanan protokol şu şekildedir: Eğer madenci yalnızsa, ilk önce yangını söndürmeye çalışır ve sonra olayı rapor etmek için yerüstünü arar. Eğer iki ya da üç madenci bir aradaysa, içlerinden biri yangını rapor etmek için telefon bulmaya çalışırken, diğerleri yangını söndürmeye çalışır. Pratik bir eğitime ya da yangın söndürme tecrübesine sahip olmayan birçok madenci ne büyüklükte bir yangını söndürebileceklerinden emin olamamakta ve büyük bir olasılıkla yangını telefonla rapor edip, bölgeyi boşaltarak, müdahaleyi kalifiye itfaiyecilere bırakmaktadır. Yangın söndürme çabalarındaki önemli gecikmeler madencilerin yangını söndürmeyi kalifiye itfaiyecilere bırakmalarına yol açmaktadır. Bütün yangın durumlarında zaman hayati bir önem -taşır ve birkaç saniyelik bir fark, yangının söndürülmesi ve felaket yaşanması arasındaki farka eşdeğer olabilir. İkinci Müdahale Yangın grupları ikinci müdahalecilerdir. Yangın grupları, yeraltı madenlerinde yaygın olmalarına karşın, özel eğitim ve araç donanıma sahip, maden bölgesinde çalışan ve yangına çabucak müdahale edebilen madencilerden oluşur. Genellikle yangın grupları sekiz kişiden oluşur, her madende iki grup bulunur ve grup üyeleri nöbetleşe görev yaparlar. Yangın gruplarının özel giysi, kendine yeterli oksijen aparatı - KYOA (self contained breathing IYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 98 apparatus) gibi özel koruma gereçleri vardır. Yangınla mücadele ekipmanları genellikle tutamaçlı su hortumlarını da içerir, tutamaç grup üyelerinin yangınla uzunca bir süre daha az yorularak mücadele etmelerine ve su şekil ve akışlarını daha iyi kontrol etmelerine olanak tanımaktadır. Yangın grupları ayrıca, eğer madende bulunuyorsa, geniş menzilli köpük üreticileri konusunda da tecrübeli olmalıdır. "Tecrübeli" ile kastedilen, eğitim tatbikatları esnasında köpük üreticiyi fiilen test etmiş ve geçitlere köpük uygulamış olmalarıdır. Yangın grubu üyelerinin köpük ve madendeki su kaynağının birbirine uygun olduğundan ve gerekli tesisatın ve 24 saat yetebilecek kadar köpük miktarının mevcut olduğundan emin olmalıdırlar. Grup üyeleri genellikle yangın söndürücü ve su hortumu kontrollerini yapmakta ve su kaynaklarının (yangın muslukları vs.) sorunsuz çalıştığından, önlerinde bir engel olmadığından ve yeterli şekilde tanımlandığından emin olurlar. Yangın grubu üyeleri genel iş gücüne olay yerinde yangın eğitimi vermek ve yangın önleme kontrolleri yapmak için idealdirler. Ulusal Maden Kurtarma Birliği - UMKB (National Mine Rescue Association) yangın grupları için, yangın grubu üyelerinin eğitimini de kapsayan genel talimatlar belirlemiştir [UMKB 1994b]. Takviye Müdahale Maden işletmecileri yeraltındaki yangın, patlama, göçük ya da su baskını gibi acil durumlarda insanların kurtarılması için bir takviye müdahale olarak maden kurtarma ekiplerine bel bağlamaktadır. Bu özel madenciler grubu diğerlerini kurtarmak için sık sık kendi hayatlarını tehlikeye atarlar. Bu olayların tabiatından ötürü, ekip üyelerinin iyi eğitim almış ve zinde olması ve de kurtarma operasyonları esnasında onları bekleyebilecek tehlikeleri tam olarak kavramaları gerekir. Bu tehlikeler arasında yeraltı yangınlarıyla mücadelenin getirdiği tehlikeler de vardır. Tarihsel olarak, yeraltı maden kurtarma ekipleri esasen yerüstündeki maden simülasyonlarında, hedef ve tehlikeleri tanımlayan afişler eşliğinde ya da gerçek acil durumlar esnasında eğitim almışlardır. Yerüstündeki eğitim tatbikatları beceri seviyelerini geliştirmesine karşın, ekip üyelerinin yeterli keşif gereçleriyle donatılmış olması ve eğitim simülasyonlarının gerçekçi bir biçimde yapılması son derece önemlidir [Conti ve diğerleri 1998]. Müdahaleciler İçin Besin Kaynakları Yeraltı maden yangınlarıyla mücadele eden ya da diğer maden acil durumlarına müdahale eden madencilerle yapılan görüşmeler şu soruyu ortaya çıkarmıştır: Günlerce ya da daha uzun bir süre madende kalabilecek müdahaleciler için uygun besin kaynakla rı neler olmalıdır? Birçok madenci sıcak gıdaların ve karbonhidratlı içeceklerin uygunsuz olduğunu düşünüyor. Sıcak yemekler genellikle müdahalecilere ulaştırılana kadar soğuyor ve karbonhidratlı içecekler şişkinliğe yol açıyor. Soda kafein içerebiliyor ve bu da su kaybına yol açıyor. Vücudun sistemine çabucak karışıp, çalışan kaslara enerji sağlayan karbonhidrat ve elektrolitlerin yenilenmesine yardımcı olduğu için sporcu içeceği tercih ediliyor. Su da vücuttaki s ıvıların yenilenmesi için harika bir kaynaktır. Yangınla mücadele
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=