IYANGIN GÜVENLiĞi gibi yoğun aktiviteler esnas ındaki terleme vücudu hayati sı vı ve minerallerden mahrum bıraktı ğı için, vücuttaki sıvıların yenilenmesi gerekiyor. Potasyum sağlayan muz ve portakal gibi taze meyveler, enerji çubukl arı, bageller ve tahıl lı ürünler (müsli çubukları) de harika bir besin kaynağıdır. Ayrıca hazır yiyeceklerin de acil durum müdahalecilerine sunulması gerektiği öne sürülüyor. Buradaki asıl nokta, yoğun aktiviteler esnasında yüksek karbonhidratlı ve yüksek kalorili besinler alma ihtiyacıd ı r. işgücü Becerileri Yangın önleme ve müdahale becerileri eğitim ya da tecrübeyle edinilir. Eğitim, ciddi yangın vakalarını ve yaralanmaları azaltma amacıyla işgücündeki becerileri geliştirmek için etkili bir araçtır. İki kilit beceri alanı vardır: Yangın önleme ve küçük yang ı nlara müdahale. Bu alanla rın önemi yedi yeraltı kömür madeninde yeraltı işçileriyle yapılan görüşmelerde doğrulanmıştır. Görüşülen 214 madencinin % 70'i aşkın bir bölümü, madencilik kariyerlerinin bir noktasında küçük bir yangının söndürülmesine yardımcı olduklarını belirtmiştir [Vaugh ve diğerleri 1996; Wiehagen ve diğerleri 1997a]. Küçük bir yangın karşısında işçiler şu üç seçenek arasında karar vermelidir: t Tahliye edin t Kaynağı araştırın, diğerlerini uyarın ve tahliye edin t Kaynağı araştırın, diğerlerini uyarın ve yangını söndürmeye çalışın. Büyük bir ihtimalle ilk olarak 2 ya da 3. seçenek seçilecektir. Büyük yang ı nlar nadir görülmesine karşın, küçük yangınlar gayet yaygındır. Bazı yangınlar çok çabuk büyüyerek, yangınla mücadele ve maden kurtarma maliyetlerini fazlasıyla artmasına neden olur. Zaman bütün yangın vakalarında -küçük kablo yangınlarından, elektrik güç merkezi yangınlarına, donanım yangınlarından, aktarım kayışı yangınlarına, ateşle kesim ve kaynağın neden olduğu yanIYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 98 140 gınlardan yeraltı bakım tesislerindeki yangınlara kadar- kritik ölçüttür. Yangın önleme becerileri kısmen İş İçi Eğitim -İİE (on the job training) aracıl ığıyla kazand ırı labilir. Bütün yeraltı işlerinde bir yangın önleme öğesi mevcuttur. Örneğin, teçhizat kullanıcısı eğitimi genellikle, kontrol yürüyüşlerini n, periyodik makine bakımının, yıkamanın ve bakım onarım uygulamalarının bir parçası olarak yangın önleme öğe leri ni de içerir. Yer altı becerilerinin çoğu İİE aracılığıyla öğretilir. İyi bir İİE, beceri geliştirme için bir plan da içermelidir. işçilerin olağandışı olaylara verecekleri tepki iş eğitim analizinin mantıksal bir parçasıdı r. Küçük yangın ları önleme ve bu yang ı nlara müdahale etmenin gerektirdiği beceriler eğitimin geliştirilmesi amacıyla daha önceden yapılmış araştırmalar ve yangın kontrolü için performans değerlendirme araçlarından da edinilebilir [Conti ve diğerleri 2000]. Aşağ ıdaki liste tecrübeli işçilerin daha az tecrübeli madencilere eğitim verirken kullanacağı bir plan niteliğindedir. İyi bir beceri eğitiminin iki kilit öğesi vardır: Yapı (1) ve daha az tecrübeli personele becerileri öğretme/aktarma konusunda istekli olan personele sahip olmak (2) [Wiehat Sıvı ve katı yakıt yangınlarını taşınabilir yangın söndürücüler ve suyla söndürme alışt ı rması t Yangın acil durumunun bildirilmesi ve yangına müdahale esnasında alınacak kritik kararlar konusunda sınıfta yapılacak simülasyonlar t Maden tahliye prosedür ve senaryoları t Yangın sensörlerinin (termal, duman, CO) ve önleme sistemlerinin (hareketli ve sabit) çalışma şeklinin kavranması Bütün yangın güvenliği programlarında göz önüne alınması gereken öğelerden biri de bütün madencilere yeterli pratik eğitim sağlamaktır. Şimdi harcananlar, kontrol dışına çıkan bir yangından ötürü yaşanacak felaketi önleyebilir. Madenciler yangın söndürücülerin kullanımı hakkında konuşarak, video izleyerek ya da yangını söndüren başka birini izleyerek yeterli deneyimi kazanamazlar. Genelde madenler, çok sayıda yangınla mücadele uzmanına (maden kurtarma ekipleri, yangın grupları ve gönüllü itfaiyeciler) sahiptir. Bu personel yeterli ve etkili bir eğitim programı geliştirmek için kullanılabilir. Kaynakları sınırlı olan küçük madenler eğitim konusunda yerel itfaiye müdürlüğünden yardım alabilir. gen ve diğerleri 2002; Robertson ve diğer- Şekil 5 bir madencinin bir sıvı yakıt yangıleri 2004]. İş eğitim analizleri gibi iyi hazı rlanmış listeler bu yapıyı sunabilir. Küçük yang ınlara müdahale etmenin gerektirdiği beceriler şu üç alana bölünebilir: t Bütün madenciler için temel eğitim t Maden yangın grupları/maden kurtarma ekipleri için orta düzey eğitim t Yangın grupları/maden kurtarma ekipleri için üst düzey eğitim [Conti 1994]. Bütün madencilere yönelik temel yangın eğitimi yerüstünde verilmelidir ve şu öğelerden oluşabilir: t Temel yangın kimyası (yangın sınıfları, yangın üçgeni, duman, ısı) t Yangın büyüklüğünün değerlendirilmesi; taşınabilir yangın söndürücü türleri, su hortum ları , hortum ağ ızlıkları ve tesisatın uygunluğu nını taşınabilir bir kuru kimyasal toz yangın söndürücüsüyle söndürüşünü gösteriyor. Su, dizel yakıt karışımı ve biraz gazolinle doldurulmuş ucuz bir harç teknesi (çeşitli boyutlarda bulmak mümkündür) taşınabilir yangın söndürücüler, yangın muslukları, elde taşınan köpük üreticiler ve diğer yangın söndürme ekipmanları konuŞekil 5.- Bir sıvı yakıt yangınının kuru kimyasal tozla söndürülüşü.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=