Yangın ve Güvenlik Dergisi 98. Sayı (Ekim 2006)

142 IYANGIN GÜVENLiĞi sunda eğitim vermek için rahatlıkla kulla- rını mühürleyerek izole etmek; havalandır- karşılaşmadan önce en azından bir kez nılabilir. manın yangınlar ve bir yangın esnasında katılmasında fayda var. Bu, madencilehava akımı değişimi üzerindeki etkilerini rin bir acil durumda nasıl davranmaları Aynı zamanda, madencilerin bir yangın incelemek. söndürücüyle mümkün olduğunca çok yangın söndürdükten sonra söndürücüyü Şekil 7 bir maden kurtarma ekibinin Lynn yeniden doldurma fırsatı bulmalarında da fayda var. Pratik eğitim özgüven ve becerileri arttırır ve madencilere gerçek bir yangında nelerle karşılaşacaklarını gösterir. Şekil 6 büyük, tekerlekli (150 lb toz) yangın söndürücüler kullanan iki kişinin yangınla mücadele etmesinin gerektiği daha zorlu bir yangını gösteriyor. Bu tip yangınlarla yer üstünde mücadele etmek fayda1 ıd ırama aynı yangınlarla yeraltındaki mücadele etmek, yeraltındaki koşullardan ötürü ek sorun ve tehlikeler doğuracaktır. Şekil 6.- Bir sıvı yakıt yangınının söndürülüşü. Yangın grupları ve yangın kurtarma ekipleri için orta düzey eğitim temel yangın eğitimini, elle kullanılan ve daha büyük köpük üreticilerinin kullanımını, duman içersinde yangınla mücadeleyi, KYOA'ları takmayı, yangınla mücadeleye ilişkin kağıt üstündeki simülasyonları ve yangınla mücadele stratejilerinin (yeraltı yangın evleri, yangın söndürme araçları ya da römorklar) gözden geçirilmesini içerir. üst düzey yangınla mücadele eğitimi ise temel ve orta seviyede edinilen bütün bu becerilerin yanı sıra şunları da içerir: Simülasyon ortamında, havalandırmalı maden girişlerindeki yangınlarla taşınabilir ve tekerlekli yangın söndürücüler, su hortumları ve köpük üreticiler kullanarak savaşmak (yangın simülasyonları teçhizat yangınlarını, aktarım kayışı yang ı nların ı vs. içerecektir); yangın alanlalYANGIN ve GÜVENLiK SAYI 98 Gölü Laboratuarı'nda aktarım kayışı yangınıyla mücadele etmek için yapılan üst düzey bir eğitim alıştırması esnasında dolu su hortumlarıyla bir yangın galerisine girişlerini gösteriyor. Şekil 7.- Kurtarma ekibi yangın galerisine giriyoı: Şekil 8 ise bir ekip üyesinin yangın galerisinin içinde aktarım kayışı yangıyla mücadele etmek için su hortumunu kullanışını gösteriyor. Kaliteli pratik eğitim madencilerin yangın tehlikelerine dair farkındalıklarını ve de yeraltı ve yerüstü maden yangınlarıyla mücadele etmek konusundaki özgüvenlerini arttırır. Şekil 8.- Kurtarma ekibi üyesi aktarım kayışı yangınıyla mücadele ediyoı: 30 FCR 75.383 bütün yeraltı madencilerinin 90 günde bir kaçış yollarını kullanmasını ve dumansız bir çevrede yapılan yangın tatbikatlarına katılmasını gerektiriyor. Madencilerin toksik olmayan dumanla yapılan, önceden planlanmış maden tahliye tatbikatlarına kariyerleri boyunca gerçek bir yangın acil durumuyla gerektiğini daha iyi kavramalarını sağlayacaktır. Ulusal iş Güvenliği ve Sağlığı Kurumu - UİGSK (National lnstitute for Occupational Safety and Health) madenlerde duman eğitim alıştırmaları düzenliyor [Conti 2001 ]. Bu alıştırmaların amacı mevcut kaçış yöntemlerini, mevcut teknolojiyi ve kaçma amaçlı kullanabilecek yeni teknolojileri değerlendirmek ve bir yandan da madencilere madenlerindeki dumanla kaplı girişlerde yollarını bulma şansı tanımaktır. Bu amaçla dumanlı, toksik olmayan bir atmosfer yaratmak için bir duman makinesi kullanılıyor; görüş mesafesi yüzlerce metreden sıfıra kadar farklılık gösterebiliyor. Bu alıştırmanın bir diğer faydası da, duman makinesinin madendeki geçitlerdeki hava akımlarını gözlemlemek için çok iyi bir araç olmasıdır. Bu eğitim bölümlerinin her birinin ardından madenciler kaygı düzeyleri, alıştırma ve teknolojinin faydası ve dumanda en çok görülen ışık rengi gibi konularda bir anket dolduruyorlar. Son yıllarda UIGSK devlet temsilcileri ve maden işletmeleriyle işbirliği içersinde Lynn Gölü Laboratuarı'nda ve faal madenlerde maden kurtarma eğitimi simülasyonları düzenliyor [Conti 2000]. Bu alıştırmalar maden kurtarma ekipleri, yangın grupları, ilk müdahaleciler ve genelde madencilere sunulan teknoloji ve eğitimin geliştirilmesini sağladı. Örneğin, mevcut teknolojilerin müdahalecilere patlamalarda ve kurtarma operasyonlarında yardımcı olduğu belirlendi. Bunlar renkli kimyasal ışık çubukları, flaş ışıkları, ışıklı giysiler ve ekip üyelerinin yerini belirlemek için kullanılan lazer ışıkları da bulunmaktadır. Bu araçlardan bir çoğu ayrıca yeraltındaki bölgeleri ve bazı maden malzemelerini işaretlemek için de kullanılabilir. Bu alıştırmalar esnasında flaş ışıkları kaçış yollarını belirlemek ya da kaçış yollarının haritasını çıkarmak için, lazerler ise dumanda yol alabilmek için kullanıldı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=