1 DOSYA-YÖNETMELiK t Görevde Yükselme eğitimi ile ilgili olarak Ek-1 Değerlendirme Formu getirilmiştir. t Yangın İstatistik Çizelgesi (Örnek-1) teferruatlı olarak yeniden düzenlenmiştir. t İtfaiye birim amirlerinin görevlerine Örnek-2 Yangın İhbarı Formunun doldurulmasını sağlamak hükmü getirilmiş ve Örnek-2 Yönetmeliğe ilave edi lmiştir. t İtfaiye birim amirlerinin görevlerine Örnek-3 Yangın Raporu'nun düzenlenmesini sağlamak hükmü getirilmiş ve Örnek-3 Yönetmeliğe ilave edilmiştir. t Yıllık Eğitim Programı (Örnek-4) günün şartlarına göre bazı ilaveler ve düzeltmeler yapılarak yeniden düzenlenmiştir. t İtfaiye Hizmetleri Denetleme Formu (Örnek-5) günün şartlarına göre bazı ilaveler yapılarak yeniden düzenlendi. Bazı araç ve malzemeler ilave edildi. (Kurtarma aracı, çift kabinli pikap, merdivenli araç, hizmet aracı, cankurtaran ipi, libaratör, atlama çarşafı, oksijen maskesi, emniyet kemeri, sedye, kurtarma tüneli, ilkyardım çantası, manika, ilkyardım malzemeleri gibi araç ve gereçler ilave edildi.) Yürürlükten kaldırılan Yönetmelikte personel kadroları nüfus esasına göre ve unvanlar belirtilerek tespiti yapılmışken; yeni Yönetmelikte personel kadro ve unvanlarının norm kadro ilke ve standartlarına ilişkin esaslara göre belirleneceği esası getirilmiş, itfaiye yangın personeli dışındaki diğer hizmet sınıflarına ait personelin ihtiyaç halinde itfaiye teşkilatında görevlendirilmek suretiyle karşılanacağı esası Anılan Esaslar'ın 16. maddesi ile düzenlenmiştir. Yani itfaiyenin gerek idari ve destek, gerek teknik, gerekse sağlık ve yardımcı hizmet personeli ihtiyacı karşılanması belediyelerin inisiyatifine bırakılmıştır. Norm Kadro Esasları'nda, itfaiye Yangın Personeli Kadrosu nüfus esasına göre düzenlenmiş ancak ihtiyacı karşılamaktan uzak ve günümüzdeki durumdan da daha az kadro sayısı tespit edilmiştir. Esasen, 5393 Sayılı Belediye Kanunu'nda itfaiyelerle ilgili yeterli bir düzenleme IYANGIN ve GÜVENLİK SAYI 99 144 t İtfaiye Personelinin kıyafet ve rütbe işaretlerinde bazı değişiklikler ve ilaveler yapılmıştır. (Örnek-6) t Rütbe işaretleri yeniden düzenlenmiştir. Daire Başkanı, Şube Müdürü ilave edilmiş, kalkan kadroların rütbe işaretleri çıkarılm ıştı r. t Yönetmeliğe (Ek-2) Belediye İtfaiye Kimlik Kartı eklenmiştir. BELEDiYE İTFAiYE YÖNETMELiĞi iLE İLGİLi DEĞERLENDiRMELER Emin Pehlivan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı - TİB Genel Sekreteri "Kocaeli Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı olarak, Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa, Gaziantep gibi illerin itfaiye teşkilatlarının yöneticileri gibi biz de Belediye İtfaiye Yönetmeliği taslak çalışmalarının içerisinde Tüm İtfaiyeciler Birliği (TİB) olarak yer aldık. 21 Ekim 2006 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanan bu yönetmelik, Türkiye'de itfaiyecilik mesleğinin uygulanmasında gerekli olan mevzuat eksikliklerinin büyük bir bölümünü karşılamaktad ı r. Ancak ülkemizde itfaiyecilik mesleğinin uluslararası standartyapılmamış, sadece itfaiyenin belediyenin görevleri arasında olduğu (Madde 14), itfaiyenin düzenlenmesi ile ilgili Yönetmelik çıkarılacağı (Madde 52), Acil Durum Planlaması yapılacağı (Madde 53) hususlarında düzenleme yapılmıştır. Belediye teşkilatını düzenleyen Kanun un 48. maddesinde itfaiye tali bir birim gibi ele alınmıştır. Halbuki itfaiye dünyadaki gelişmiş ülkelerdeki örneklerine uygun olarak başlı başına Kanun ile düzenlenmesi gereken çok boyutlu, teknik, sosyal ve psikolojik olguları bire bir ilgilendiren görevler bütünüdür. Gerek Kanunda gerekse de Yönetmelikte itfaiye teşkilat, görev ve sorumluluk bakımından tamamıyla belediyelerin iradesine bırakılmıştır. Halbuki itfaiye belediyeye bağlı ancak özerk bir kuruluş haline getirilmelidir. Kadrolarını kendisi tespit etmeli, personelini kendisi seçip almalı ve bütçesini kendisi yapmalı, bu suretle hizmete yönelik teşkilatlanma, larda uygulanabilmesi için halen çeşitli mevzuat eksiklikleri bulunmaktadır, bu eksikliklerin giderilmesi yönetmelikle değil, Kanunla yapılması gerekir. Bundan sonraki süreçte bu eksikliklerin giderilmesi ve bir an önce hayata geçirilmesini sağlama yönündeki çalışmalarımız devam edecektir. Türkiye'deki itfaiyecilerin şu andaki en büyük sorunu; itfaiyecilik mesleğin in ilgili mevzuat içerisinde meslek sınıfı olarak yer almamasıdır. Bu yönetmeliğin çıkarılmasında, başta İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü yetkilileri olmak üzere emeği geçen tüm çalışanlara teşekkür ederim." Ali Fuat Uslu Antalya İtfaiye Dairesi Başkanlığı - Daire Başkanı "Yönetmelik üzerinde yaptığımız incelemede; en büyük handikap itfaiye erliğine alınma şartlarında bariz olarak görülmektedir. Türkiye'de 3 üniversitede itfaiyecilik ve yangın güvenliği bölümü bulunmasına (yıllardır mezun veriliyor), 4. bölüm açılmak üzereyken ve yangın mühendisliği için çalışmalar yapılırken; itfaiye erliğine atanmak için lise mezunu olmanın (her ne kadar eleman bulamapersonel kadro tespiti ve temini ile personelin ücret ve sosyal haklarını yeterli bir şekilde yerine getirmeli, bunun için de 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda değişiklik yapılarak ayrı bir "İtfaiye Hizmetleri Sınıfı" ihdas edilmelidir. Artık, özellikle itfaiye Amir, Müdür ve Daire Başkanı kadrolarının mutlaka Teknik Hizmetler Sınıfından (Mühendis) tercihen Makine veya İnşaat Mühendisinin olması ve itfaiye kadrolarında her türlü Mühendislik dalından (Makine, İnşaat, Kimya, Jeoloji, Bilişim Mühendislikleri vb., Mimar) bulundurulması gerekmektedir. Şu anda bazı Büyükşehir Belediye İtfaiyelerinde bile mühendis kadrosu yok ve mühendis bulunmamaktadır. Şehirlerin büyüklüğüne, sanayi, ticari ve sosyal hayatın yoğunluğ~na göre itfaiye teşkilatlarında doktor, psikolog, sosyolog, tıp teknikeri, sağlık memuru ve hemşire kadrolarının da bulunması gerekmektedir."
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=