AYSO
200x200 piksel Reklam Alanı

Araç Yangınları ve Önlemler

Araç Yangınları ve Önlemler

2 Aralık 2024 | HABERLER1.458 kez okundu

Arabalar birçok nedenden dolayı alev alabilir. Mekanik veya elektriksel sorunlar en yaygın nedenlerdir. Kötü bir araç kazası çarpışmadan dolayı bir yangın çıkabilir. Åžayet araçtan plastik veya kauçuk yanık kokusu alıyorsanız veya herhangi bir yerinden duman geldiÄŸini fark ediyorsanız (siyah duman tehlikenin ciddi olduÄŸunu gösterir) hemen tedbirinizi alın. Araç yangınlarının en başında gelen sebepleri mekaniksel ve elektriksel neden olarak söylenebilir.

Otomotiv dünyasında duman, mutlaka yangın anlamına gelmez. Aracın yaşına baÄŸlı olarak radyatörden çıkan buhar olabilir ve genellikle kırık bir fan kayışı veya aşırı ısınmış motordan kaynaklanır. Basit gerçek ÅŸu ki, aracınızdan duman geliyorsa veya istenmeyen kokular hissediliyorsa muhtemelen bir ÅŸeyler ters gidiyor olarak düÅŸünülmelidir.

Arabanız için bir yangın söndürücü alın ve sürücü koltuÄŸuna yakın tutun. Motorlu araçlarda binek tipi otomobillerde İdeal yangın söndürücü olarak en az bir adet 2kg kapasiteli ABC tip kuru kimyevi tozlu yangın söndürme cihazı tavsiye edilir. Oturma yeri 14 (14 dahil) kiÅŸiye kadar olan otobüslerde 6 kg’lık 1 adet Kuru Kimyevi Tozlu Yangın Söndürme Cihazı bulundurulmalıdır. Tehlikeli madde taşıyan araçlarda ve oturma yeri 14 kiÅŸiden fazla olan otobüslerde 6 kg’lık 2adet Kuru Kimyevi Tozlu Yangın Söndürme Cihazı bulundurulmalıdır. Arabanın içinde sigara içilmemelidir. Arabanın içinde kolayca alev alabilen plastik ve diÄŸer maddeler bulunduÄŸundan, küçük bir kıvılcım bile yangına yol açabilir. Aracın altında lastik veya plastik yanığı kokusu alırsanız motoru hemen durdurun. Ayrıca araç içinde güneÅŸin direk geldiÄŸi yerlere propan gazlı çakmak veya deodorant türü spreyler unutulması halinde araçta yangın çıkartabilir veya araç içinde aşırı ısınmadan dolayı patlayarak araç içinde hasarlara neden olabilir.

Arabanız yanıyorsa ne yapmalısınız?
Umarız asla bir araba yangını yaÅŸamak zorunda kalmazsınız, ancak böyle bir ÅŸey olursa yapmanız gerekenler:
• Sakin olun ve panik yapmayın
• Tehlike ikaz (dörtlü lambaları) ışıklarınızı açın
• En kısa sürede aracınızı kenara çekin. Güvenli bir yer seçmeye çalışın
• Arabanın kaymasını önlemek için tekerleklerinizi çevirin, el frenini çekin ve motoru kapatın
• Arabadaki kontrolü kullanarak kaputu serbest bırakın. KAPUTA DOKUNMAYIN VEYA YUKARI ASLA YUKARI DOÄžRU KALDIRMAYIN
• Herkesi araçtan uzaklaÅŸtırın ve güvenli bir alana gidin.
• Kendinizi olabildiÄŸince görünür kılın. Karşıdan gelen trafiÄŸi uyarmak için yüksek fosforlu giysiler kullanın ve kollarınızı sallayın.
• 112'u tuÅŸlayarak itfaiyeyi arayın.
• Telefondaki kiÅŸiye nerede olduÄŸunuzu ve aracınızın baÅŸkaları için tehlike arz edip etmediÄŸini söyleyin.
• Whats up uygulamasını kullanarak, konumunuzu karşı tarafa ileterek yerinizin kolayca bulunmasını saÄŸlayın.

Araba yangını nispeten küçükse ve içerideyse, arabanızın yangın söndürücüsünü kullanın. (Kapıları ve pencereleri kapatmak da yangını söndürebilir.) Kaputun altından az miktarda duman geliyorsa, kilidi açın ancak kaputu kaldırmayın. Alevler yerine ateÅŸin tabanını hedefleyerek, birkaç cm öteden hızla boÅŸluktan püskürtün. Mantık, ateÅŸin oksijenle beslendiÄŸi ve kaputu kaldırmanın küçük bir yangını anında büyük bir yangına çevirebileceÄŸi gerçeÄŸine dayanmaktadır. Yangın büyükse veya aracın arkasında, benzin deposunun yakınında bulunuyorsa, yangını güvenli bir ÅŸekilde söndürme ÅŸansınız azdır.

Araba yangınlarından kaynaklanan patlamalar nadir olmakla birlikte, gerçek tehlike zehirli dumanlardır. DiÄŸer bir husus, gazlı amortisörlerle donatılmış bir araçtır. Bu tür amortisörler yoÄŸun ısı altında patlayabilir ve ölümcül mermilere dönüÅŸebilir. Hatırlanması gereken çok ÅŸey var, yani arabanızdan dumanlar yükselirken diÄŸer her ÅŸeyi unutursanız, kenara çekmeyi, kontağı kapatmayı, herkesi araçtan indirmeyi ve yardım çağırmayı unutmayın

Araç Yangınlarının Önlenmesi

Araç yangınlarının önlenmesi için araç bakımı ve muayenesi çok önemlidir. AÅŸağıdaki öneri araç yangınlarını önleyebilir:

• Araçlarınızı en az yılda bir eÄŸitimli, profesyonel bir teknisyene kontrol ettirin.
• Herhangi bir arızalı parça ve sarkan elektrik kabloları olup olmadığını kontrol edin. Onları asılı bırakmayın.

Düzenli bakım programınıza yakıt sisteminin kontrolünü ekleyin. Elektrik ve yakıt sistemi veya sorunları araba yangınlarının baÅŸlıca nedenleridir.

• Araçların altındaki sıvı sızıntılarına, çatlamış veya kabarmış hortumlara veya gevÅŸek, açık metale veya çatlamış izolasyona sahip kablolara dikkat edin.
• Egzoz veya emisyon kontrol sorunlarından ÅŸüpheleniliyorsa, araçları mümkün olan en kısa sürede kontrol ettirin ve tamir ettirin.
• Bir sorunun erken bir göstergesi, bir defadan fazla atan bir sigortadır. Tetiklenen sigortanın kaynağı, arızalı bir bileÅŸen veya bir kablolama sorunu olabilir.
• YaÄŸ sızıntısı olup olmadığını kontrol edin ve yaÄŸ eklerken daima bir huni kullanın. Sıcak egzoz manifolduna dökülen yaÄŸ yangına neden olabilir.
• Bir benzin istasyonu görevlisi yaÄŸ eklerse, kapağın sıkıca takılıp takılmadığını iki kez kontrol edin. Bu kulaÄŸa bariz geliyor, ancak en iyi ihtimalle motor bölmenizin her yerinde yaÄŸla veya en kötü ihtimalle bir motor yangınıyla sonuçlanmaktansa kontrol edilmesi daha iyidir.
• Aracı düzenli olarak temizleyin
• Çöplerinizin aracın içine çökmesine izin vermeyin.
• Sigara izmaritlerini herhangi bir yere atmaktan kaçının

SürüÅŸ sırasında Aracınızın çalışırken çıkardığı seslerdeki deÄŸiÅŸikliklere veya egzoz borusundan çıkan görünür egzoz dumanına karşı tetikte olun. Normalden daha yüksek bir egzoz sesi, egzoz borusundan çıkan duman veya egzozun geri tepmesi, araçtaki yüksek sıcaklık egzozunda ve emisyon kontrol sisteminde sorun veya hasar anlamına gelebilir.

• Göstergenizi sık sık gözlemleyin
• Sıcaklığın yükselip yükselmediÄŸini kontrol edin.
• Egzozla ilgili yangınların bir baÅŸka kaynağı egzoz borusunda susturucunun (normalde boyut olarak biraz daha büyük olan) önünde yer alan silindirik kısım olan katalitik konvertördür. Katalitik konvertörler o kadar sıcaktır ki, park halindeki aracın altındaki kuru otları doÄŸrudan tutuÅŸturabilir. Bu nedenle araç katalitik konvertörün çalışma esnasında ısınacağı için kuru otlar gibi yanıcı maddelerin olduÄŸu arazilerde asla araba park edilmemelidir.
• Aracınız bir kazayı önlemek için güvenli bir ÅŸekilde sürün

Araç Yangınına neden olabilecek muhtemel belirtiler
• Çatlak veya gevÅŸek kablolamanın olması
• Birden fazla sigortanın atması
• Yakıt seviyesi, yaÄŸ seviyesi veya motor sıcaklığındaki hızlı deÄŸiÅŸimler.
• YaÄŸ deÄŸiÅŸiminden sonra dökülen yaÄŸ, eksik veya uymayan bir yaÄŸ kapağı.
• Aşınmış veya gevÅŸek hortumlar.
• Yanan kauçuk veya plastik kokusu
• Motordan, frenlerden, balatalardan duman gelmesi
• Motor kapağının kenarlarından duman gelmesi

Unutmayın araba sıvılarının çoÄŸu yanıcı sıvı olduklarından ani bir kıvılcım aracın yanmasına neden olabilir. ÇoÄŸu araç kazaları yangın çıkarmayabilir. Herhangi bir araç kazalarında mutlaka 112 aranmalıdır. Åžayet herhangi bir yangın emaresi yoksa araç içinde mahsur kalan yaralıları kurtarmalısınız. Önleme her zaman tedaviden daha iyidir,

Bir kaza geçirirseniz ve hemen çıkmak mümkün deÄŸilse:
• Kapıların ve pencerelerin kilidini açın. Bu kritik adımı gerçekleÅŸtirmek için elinizden geleni yapın.
• Kapıyı kendiniz açamasanız bile, kapıların kilidini açmak çevredekilere veya kurtarıcılara sizi yanan araçtan hızlı bir ÅŸekilde çıkarmak için iyi bir ÅŸans verecektir.
• Emniyet kemerini çıkarın. Bu, ateÅŸin ısısının tokanın metalini ankrajına kaynaÅŸmaması için hızlı bir ÅŸekilde yapılmalıdır.
• Metal dokunulamayacak kadar sıcaksa, tokayı serbest bırakmak için elinizi örtmek için bir parça bez kullanın.
• Toka açılmıyorsa, omuz askısını başınızın üzerinden geçirin ve bacaklarınızı bel kemerinin altından kaldırmayı deneyin.
• Kapıyı açamıyorsanız, bir sonraki en iyi ÅŸey camı tekmelemek. Bir camı açmak, dumanın arabadan çıkmasına izin verecek ve ayrıca size bir kaçış yolu saÄŸlayacaktır.
• Mümkünse her iki ayağınızı da bir yan cama dayayarak parçalayın ve ardından pencereyi çerçeveden çıkarın.
• Åžayet imkânınız varsa ve halen zamanınız yeterliyse koltuk baÅŸlıklarını yerinden çıkartın ve uçları sivri olan metal uzantılarını cama vurarak kırmaya çalışın. Araba camları iç kısımdan kolayca kırılacak ÅŸekilde tasarlanmıştır. Dışarıdan kırılması daha güçtür.

Elektrikli Araç (EV) Yangınları ve Söndürme Teknikleri
Elektrikli araçlar, çoÄŸunlukla ÅŸarj edilebilir bir lityum-iyon pil ile çalıştırılır. Temel olarak, elektrikli araçlar son derece güvenlidir, ancak asıl tehlike, aşırı sıcaÄŸa maruz kalması veya pil hücre duvarına bir ÅŸey girmesi durumunda meydana gelebilecek lityum iyon pilin hasar görmesidir. Pil aşırı ısıya maruz kalırsa veya pil muhafazasında bir delik varsa, dahili bir kısa devre oluÅŸur. Bir elektrikli araç yangını sırasında, her ikisi de insanlar için ölümcül olan karbon monoksit ve hidrojen siyanür gibi bazı inanılmaz derecede zehirli gazlar da dahil olmak üzere 100'den fazla organik kimyasal üretilir. Elektrikli araç yangınlarının, ilk olaydan saatler, günler ve hatta haftalar sonra yeniden alevlendiÄŸi bilinmektedir ve bunu pek çok kez yapabilirler.

Elektrikli araç aküleri birkaç ayrı hücreden yapılmıştır. Biri kısa devre yaptığında, enerjisini hızla serbest bırakarak büyük bir ısı oluÅŸturur. Enerjilerini serbest bırakan yüzlerce, binlerce hücre aynı anda bu ısıyı çoÄŸaltarak alevlerin söndürülmesini son derece zorlaÅŸtırır. Elektrikli araç yangınlarında, yüksek voltajlı bataryadaki bir yangını söndürmek için büyük miktarda sürekli su gerekir. Suyun pillerin bulunduÄŸu bölümün içine akması ve doÄŸrudan pil hücrelerini soÄŸutması gerekir.

Elektrikli araç yangınında, uzun süre devam eden büyük hacimlerde su, alevleri bastırmanın ve batarya güç kaynağını soÄŸutmanın en iyi yoludur. DiÄŸer bir etkili söndürme metodu Yangın İzolatör Battaniyesi ile söndürmedir. Bu söndürme tekniÄŸi normal araba ve Tamamen Elektrikli Araç (EV'ler) yangınlar için izole etmenin en iyi yoludur. Yangın İzolatörü bir çeÅŸit yangın battaniyesi olup alevleri, dumanı ve zehirli gazları kontrol altına almaya yardımcı olur. Battaniye 1500 °C'ye kadar sıcaklığa dayanıklıdır.

Hollanda'daki itfaiyeciler bir bayide dumanı tüten bir BMW i8'e hibrit coupe'yi bir vinçle kaldırıp büyük bir su deposuna daldırarak müdahale etti. Mevcut i8, coupe 11.6 kilovat-saatlik bir bataryaya sahip. Elektrik motoru 141 Bhp ve 184 pound-feet üretiyor. Aracın alev almadığından emin olmak için araç 24 saat su altında kaldı. Elektrikli otomobil olduÄŸu için araba bir su kabına daldırıldı çünkü bu arabalarda onu 'normal' bir ÅŸekilde söndürmek zor. Elektrikli araç yangınlarında alevleri söndürmek için içten yanmalı otomobillerden farklı taktikler gerektirir. ÖrneÄŸin, uzmanlar doÄŸrudan aküye yaklaşık 3.000 galon su uygulanmasının gerekli olduÄŸunu söylüyor.


 

R E K L A M

İlginizi çekebilir...

16. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi Başladı

İklimlendirme sektörü teskon+SODEX Fuarı'nda tek çatı altında buluştu...
16 Nisan 2025

Yüksek Verimli Duyar Pompa Çözümleri ONYX Ankara'da

Yüksek verimli pompa sistemleriyle çözüm sunan Duyar Pompa; uluslararası standartlara uygun, çevreye duyarlı ve akıllı teknoloji ürün gamıyla prestijl...
24 Mart 2025

Akıllı Yangın Söndürme ve Yönlendirme Sistemleri

Yangın, hızlı yayılabilen ve büyük can ve mal kayıplarına neden olabilen bir felakettir. Günümüzde gelişen teknoloji sayesinde yangın söndürme sisteml...
24 Mart 2025

 
Anladım
Web sitemizde kullanıcı deneyiminizi artırmak için çerez (cookie) kullanılır. Daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız...

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Enerji & DoÄŸalgaz Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Tesisat Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • YeÅŸilBina Dergisi
  • İklimlendirme Sektörü KataloÄŸu
  • Yangın ve Güvenlik Sektörü KataloÄŸu
  • Yalıtım Sektörü KataloÄŸu
  • Su ve Çevre Sektörü KataloÄŸu

©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Åž. | Sektörel Yayıncılar DerneÄŸi üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.