E-Dergi Oku 
AYSO

Araç Yangınları ve Önlemler

Araç Yangınları ve Önlemler

2 Aralık 2024 | HABERLER464 kez okundu

Arabalar birçok nedenden dolayı alev alabilir. Mekanik veya elektriksel sorunlar en yaygın nedenlerdir. Kötü bir araç kazası çarpışmadan dolayı bir yangın çıkabilir. Şayet araçtan plastik veya kauçuk yanık kokusu alıyorsanız veya herhangi bir yerinden duman geldiğini fark ediyorsanız (siyah duman tehlikenin ciddi olduğunu gösterir) hemen tedbirinizi alın. Araç yangınlarının en başında gelen sebepleri mekaniksel ve elektriksel neden olarak söylenebilir.

Otomotiv dünyasında duman, mutlaka yangın anlamına gelmez. Aracın yaşına bağlı olarak radyatörden çıkan buhar olabilir ve genellikle kırık bir fan kayışı veya aşırı ısınmış motordan kaynaklanır. Basit gerçek şu ki, aracınızdan duman geliyorsa veya istenmeyen kokular hissediliyorsa muhtemelen bir şeyler ters gidiyor olarak düşünülmelidir.

Arabanız için bir yangın söndürücü alın ve sürücü koltuğuna yakın tutun. Motorlu araçlarda binek tipi otomobillerde İdeal yangın söndürücü olarak en az bir adet 2kg kapasiteli ABC tip kuru kimyevi tozlu yangın söndürme cihazı tavsiye edilir. Oturma yeri 14 (14 dahil) kişiye kadar olan otobüslerde 6 kg’lık 1 adet Kuru Kimyevi Tozlu Yangın Söndürme Cihazı bulundurulmalıdır. Tehlikeli madde taşıyan araçlarda ve oturma yeri 14 kişiden fazla olan otobüslerde 6 kg’lık 2adet Kuru Kimyevi Tozlu Yangın Söndürme Cihazı bulundurulmalıdır. Arabanın içinde sigara içilmemelidir. Arabanın içinde kolayca alev alabilen plastik ve diğer maddeler bulunduğundan, küçük bir kıvılcım bile yangına yol açabilir. Aracın altında lastik veya plastik yanığı kokusu alırsanız motoru hemen durdurun. Ayrıca araç içinde güneşin direk geldiği yerlere propan gazlı çakmak veya deodorant türü spreyler unutulması halinde araçta yangın çıkartabilir veya araç içinde aşırı ısınmadan dolayı patlayarak araç içinde hasarlara neden olabilir.

Arabanız yanıyorsa ne yapmalısınız?
Umarız asla bir araba yangını yaşamak zorunda kalmazsınız, ancak böyle bir şey olursa yapmanız gerekenler:
• Sakin olun ve panik yapmayın
• Tehlike ikaz (dörtlü lambaları) ışıklarınızı açın
• En kısa sürede aracınızı kenara çekin. Güvenli bir yer seçmeye çalışın
• Arabanın kaymasını önlemek için tekerleklerinizi çevirin, el frenini çekin ve motoru kapatın
• Arabadaki kontrolü kullanarak kaputu serbest bırakın. KAPUTA DOKUNMAYIN VEYA YUKARI ASLA YUKARI DOĞRU KALDIRMAYIN
• Herkesi araçtan uzaklaştırın ve güvenli bir alana gidin.
• Kendinizi olabildiğince görünür kılın. Karşıdan gelen trafiği uyarmak için yüksek fosforlu giysiler kullanın ve kollarınızı sallayın.
• 112'u tuşlayarak itfaiyeyi arayın.
• Telefondaki kişiye nerede olduğunuzu ve aracınızın başkaları için tehlike arz edip etmediğini söyleyin.
• Whats up uygulamasını kullanarak, konumunuzu karşı tarafa ileterek yerinizin kolayca bulunmasını sağlayın.

Araba yangını nispeten küçükse ve içerideyse, arabanızın yangın söndürücüsünü kullanın. (Kapıları ve pencereleri kapatmak da yangını söndürebilir.) Kaputun altından az miktarda duman geliyorsa, kilidi açın ancak kaputu kaldırmayın. Alevler yerine ateşin tabanını hedefleyerek, birkaç cm öteden hızla boşluktan püskürtün. Mantık, ateşin oksijenle beslendiği ve kaputu kaldırmanın küçük bir yangını anında büyük bir yangına çevirebileceği gerçeğine dayanmaktadır. Yangın büyükse veya aracın arkasında, benzin deposunun yakınında bulunuyorsa, yangını güvenli bir şekilde söndürme şansınız azdır.

Araba yangınlarından kaynaklanan patlamalar nadir olmakla birlikte, gerçek tehlike zehirli dumanlardır. Diğer bir husus, gazlı amortisörlerle donatılmış bir araçtır. Bu tür amortisörler yoğun ısı altında patlayabilir ve ölümcül mermilere dönüşebilir. Hatırlanması gereken çok şey var, yani arabanızdan dumanlar yükselirken diğer her şeyi unutursanız, kenara çekmeyi, kontağı kapatmayı, herkesi araçtan indirmeyi ve yardım çağırmayı unutmayın

Araç Yangınlarının Önlenmesi

Araç yangınlarının önlenmesi için araç bakımı ve muayenesi çok önemlidir. Aşağıdaki öneri araç yangınlarını önleyebilir:

• Araçlarınızı en az yılda bir eğitimli, profesyonel bir teknisyene kontrol ettirin.
• Herhangi bir arızalı parça ve sarkan elektrik kabloları olup olmadığını kontrol edin. Onları asılı bırakmayın.

Düzenli bakım programınıza yakıt sisteminin kontrolünü ekleyin. Elektrik ve yakıt sistemi veya sorunları araba yangınlarının başlıca nedenleridir.

• Araçların altındaki sıvı sızıntılarına, çatlamış veya kabarmış hortumlara veya gevşek, açık metale veya çatlamış izolasyona sahip kablolara dikkat edin.
• Egzoz veya emisyon kontrol sorunlarından şüpheleniliyorsa, araçları mümkün olan en kısa sürede kontrol ettirin ve tamir ettirin.
• Bir sorunun erken bir göstergesi, bir defadan fazla atan bir sigortadır. Tetiklenen sigortanın kaynağı, arızalı bir bileşen veya bir kablolama sorunu olabilir.
• Yağ sızıntısı olup olmadığını kontrol edin ve yağ eklerken daima bir huni kullanın. Sıcak egzoz manifolduna dökülen yağ yangına neden olabilir.
• Bir benzin istasyonu görevlisi yağ eklerse, kapağın sıkıca takılıp takılmadığını iki kez kontrol edin. Bu kulağa bariz geliyor, ancak en iyi ihtimalle motor bölmenizin her yerinde yağla veya en kötü ihtimalle bir motor yangınıyla sonuçlanmaktansa kontrol edilmesi daha iyidir.
• Aracı düzenli olarak temizleyin
• Çöplerinizin aracın içine çökmesine izin vermeyin.
• Sigara izmaritlerini herhangi bir yere atmaktan kaçının

Sürüş sırasında Aracınızın çalışırken çıkardığı seslerdeki değişikliklere veya egzoz borusundan çıkan görünür egzoz dumanına karşı tetikte olun. Normalden daha yüksek bir egzoz sesi, egzoz borusundan çıkan duman veya egzozun geri tepmesi, araçtaki yüksek sıcaklık egzozunda ve emisyon kontrol sisteminde sorun veya hasar anlamına gelebilir.

• Göstergenizi sık sık gözlemleyin
• Sıcaklığın yükselip yükselmediğini kontrol edin.
• Egzozla ilgili yangınların bir başka kaynağı egzoz borusunda susturucunun (normalde boyut olarak biraz daha büyük olan) önünde yer alan silindirik kısım olan katalitik konvertördür. Katalitik konvertörler o kadar sıcaktır ki, park halindeki aracın altındaki kuru otları doğrudan tutuşturabilir. Bu nedenle araç katalitik konvertörün çalışma esnasında ısınacağı için kuru otlar gibi yanıcı maddelerin olduğu arazilerde asla araba park edilmemelidir.
• Aracınız bir kazayı önlemek için güvenli bir şekilde sürün

Araç Yangınına neden olabilecek muhtemel belirtiler
• Çatlak veya gevşek kablolamanın olması
• Birden fazla sigortanın atması
• Yakıt seviyesi, yağ seviyesi veya motor sıcaklığındaki hızlı değişimler.
• Yağ değişiminden sonra dökülen yağ, eksik veya uymayan bir yağ kapağı.
• Aşınmış veya gevşek hortumlar.
• Yanan kauçuk veya plastik kokusu
• Motordan, frenlerden, balatalardan duman gelmesi
• Motor kapağının kenarlarından duman gelmesi

Unutmayın araba sıvılarının çoğu yanıcı sıvı olduklarından ani bir kıvılcım aracın yanmasına neden olabilir. Çoğu araç kazaları yangın çıkarmayabilir. Herhangi bir araç kazalarında mutlaka 112 aranmalıdır. Şayet herhangi bir yangın emaresi yoksa araç içinde mahsur kalan yaralıları kurtarmalısınız. Önleme her zaman tedaviden daha iyidir,

Bir kaza geçirirseniz ve hemen çıkmak mümkün değilse:
• Kapıların ve pencerelerin kilidini açın. Bu kritik adımı gerçekleştirmek için elinizden geleni yapın.
• Kapıyı kendiniz açamasanız bile, kapıların kilidini açmak çevredekilere veya kurtarıcılara sizi yanan araçtan hızlı bir şekilde çıkarmak için iyi bir şans verecektir.
• Emniyet kemerini çıkarın. Bu, ateşin ısısının tokanın metalini ankrajına kaynaşmaması için hızlı bir şekilde yapılmalıdır.
• Metal dokunulamayacak kadar sıcaksa, tokayı serbest bırakmak için elinizi örtmek için bir parça bez kullanın.
• Toka açılmıyorsa, omuz askısını başınızın üzerinden geçirin ve bacaklarınızı bel kemerinin altından kaldırmayı deneyin.
• Kapıyı açamıyorsanız, bir sonraki en iyi şey camı tekmelemek. Bir camı açmak, dumanın arabadan çıkmasına izin verecek ve ayrıca size bir kaçış yolu sağlayacaktır.
• Mümkünse her iki ayağınızı da bir yan cama dayayarak parçalayın ve ardından pencereyi çerçeveden çıkarın.
• Şayet imkânınız varsa ve halen zamanınız yeterliyse koltuk başlıklarını yerinden çıkartın ve uçları sivri olan metal uzantılarını cama vurarak kırmaya çalışın. Araba camları iç kısımdan kolayca kırılacak şekilde tasarlanmıştır. Dışarıdan kırılması daha güçtür.

Elektrikli Araç (EV) Yangınları ve Söndürme Teknikleri
Elektrikli araçlar, çoğunlukla şarj edilebilir bir lityum-iyon pil ile çalıştırılır. Temel olarak, elektrikli araçlar son derece güvenlidir, ancak asıl tehlike, aşırı sıcağa maruz kalması veya pil hücre duvarına bir şey girmesi durumunda meydana gelebilecek lityum iyon pilin hasar görmesidir. Pil aşırı ısıya maruz kalırsa veya pil muhafazasında bir delik varsa, dahili bir kısa devre oluşur. Bir elektrikli araç yangını sırasında, her ikisi de insanlar için ölümcül olan karbon monoksit ve hidrojen siyanür gibi bazı inanılmaz derecede zehirli gazlar da dahil olmak üzere 100'den fazla organik kimyasal üretilir. Elektrikli araç yangınlarının, ilk olaydan saatler, günler ve hatta haftalar sonra yeniden alevlendiği bilinmektedir ve bunu pek çok kez yapabilirler.

Elektrikli araç aküleri birkaç ayrı hücreden yapılmıştır. Biri kısa devre yaptığında, enerjisini hızla serbest bırakarak büyük bir ısı oluşturur. Enerjilerini serbest bırakan yüzlerce, binlerce hücre aynı anda bu ısıyı çoğaltarak alevlerin söndürülmesini son derece zorlaştırır. Elektrikli araç yangınlarında, yüksek voltajlı bataryadaki bir yangını söndürmek için büyük miktarda sürekli su gerekir. Suyun pillerin bulunduğu bölümün içine akması ve doğrudan pil hücrelerini soğutması gerekir.

Elektrikli araç yangınında, uzun süre devam eden büyük hacimlerde su, alevleri bastırmanın ve batarya güç kaynağını soğutmanın en iyi yoludur. Diğer bir etkili söndürme metodu Yangın İzolatör Battaniyesi ile söndürmedir. Bu söndürme tekniği normal araba ve Tamamen Elektrikli Araç (EV'ler) yangınlar için izole etmenin en iyi yoludur. Yangın İzolatörü bir çeşit yangın battaniyesi olup alevleri, dumanı ve zehirli gazları kontrol altına almaya yardımcı olur. Battaniye 1500 °C'ye kadar sıcaklığa dayanıklıdır.

Hollanda'daki itfaiyeciler bir bayide dumanı tüten bir BMW i8'e hibrit coupe'yi bir vinçle kaldırıp büyük bir su deposuna daldırarak müdahale etti. Mevcut i8, coupe 11.6 kilovat-saatlik bir bataryaya sahip. Elektrik motoru 141 Bhp ve 184 pound-feet üretiyor. Aracın alev almadığından emin olmak için araç 24 saat su altında kaldı. Elektrikli otomobil olduğu için araba bir su kabına daldırıldı çünkü bu arabalarda onu 'normal' bir şekilde söndürmek zor. Elektrikli araç yangınlarında alevleri söndürmek için içten yanmalı otomobillerden farklı taktikler gerektirir. Örneğin, uzmanlar doğrudan aküye yaklaşık 3.000 galon su uygulanmasının gerekli olduğunu söylüyor.


 

R E K L A M

İlginizi çekebilir...

ISK-SODEX 2025, İklimlendirme Sektörünün Küresel Vitrini Olacak

22-25 Ekim 2025 tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi'nde düzenlenecek ISK-SODEX Fuarı küresel iklimlendirme pazarındaki en yeni trendlerin belirleyi...
26 Aralık 2024

Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri 2025'in Kazananları Belli Oldu

Bu yıl 20. Kez düzenlenen, Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri 2025'in 4 kategoride kazanan firma ve markaları ile liderlik ödülünün sahibi belli oldu...
20 Aralık 2024

Beypiliç'te Yüksek Verimli Duyar Çözümleri

Beypiliç fabrikasının yangın güvenliği tercihi Duyar Pompa oldu. Beypiliç'in Bolu'da faaliyet gösteren üretim tesislerinde yangın pompa sistem...
19 Aralık 2024

 
Anladım
Web sitemizde kullanıcı deneyiminizi artırmak için çerez (cookie) kullanılır. Daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız...

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Doğalgaz Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Tesisat Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • YeşilBina Dergisi
  • İklimlendirme Sektörü Kataloğu
  • Yangın ve Güvenlik Sektörü Kataloğu
  • Yalıtım Sektörü Kataloğu
  • Su ve Çevre Sektörü Kataloğu

©2024 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.