26 Eylül 2018 | DOSYA 201. Sayı (Eylül 2018) | 2.625 kez okundu |
MING-XUAN LIa
ZE-JIANG ZHANG a
GUO-JIAN LUa
XIU-JUAN MEIa
JAMES MILKEb
a Kamu Güvenliği Bakanlığı Sichuan Yangın Araştırma Enstitüsü, No 69 South Jinke Road, Chengdu 600036, Çin
b Maryland Üniversitesi, J.M. Petterson Building College Park MD 20742 ABD
ÖZET
Karmaşık bir karayolu tünelinde bir yangın durumunda duman kontrol sisteminin etkinliğini araştırmak için on iki adet tam ölçekli deneme yapılmıştır. Deney programı için kullanılan tünel parçası tünel boyunca mekanik egzoz kanalları ve mekanik hava besleme kanallarıyla donatılmıştır. Deney programında ısı salım kapasiteleri 1,5 ve 3,8 MW büyüklüğünde olan iki yangın dâhil edilmiştir. Programa dumanın hareket davranışlarını ve duman kontrol stratejilerinin göreceli etkinliklerini karşılaştırmak için bir seri değişik duman kontrol stratejileri dâhil edilmiştir. Yapılan deneyler ayarlanmış çapraz duman kontrol sistemiyle dumanın yayılmasının etkin olarak iki bölge içinde hapsedilebileceğini göstermiştir.
1. GİRİŞ
İnsanların tahliyesi için sınırlı seçenekleri olan kapalı ve çevrelenmiş bir mahal olan tünel içinde meydana gelecek bir yangının sonuçları, özellikle yangından korunma sistemleri yoksa çok ciddi olabilir [1]. Tüneli kullananlar için yaşanabilir makul ortamın oluşturulması ve acil durum ilk müdahale ekiplerine yardımcı olması için dumanın ve ısınmış gazların akışını kontrol edecek acil durum için havalandırma sistemlerine ihtiyaç vardır [2]. Tüneller için yaygın havalandırma yaklaşımı uzunlamasına ve çapraz havalandırma sistemleridir. Kısa tek yönlü tünellerde uzunlamasına havalandırma sistemlerini incelemek için oldukça çok araştırma yapılmaktadır [3]. Geri tabakalaşma oluşmasını önlemek için genellikle kritik bir havalandırma hızına ihtiyaç vardır [4]. Hava perdesi dumanın hareketini kontrol etmek için bir diğer seçenektir. Hava perdesinin duman kontrolü üzerine etkileri Ingason ve Haukur ve Ying Zhen tarafından incelenmektedir [5].
Karmaşık karayolu tünellerinde genellikle ikiden fazla ana girişi ve bunlarla beraber birçok yan veya garajlar bulunur, Tablo 1. Bazı durumlarda tüneller tam bir “lup_ ring” oluşturur. Birden fazla ana girişi olan tünellerde dumanın hareketi tek yönü tünellere göre, dumanın yan tünellere veya garajlara yayılma potansiyeli nedeniyle, çok daha karmaşıktır. Bu nedenle boyuna duman havalandırma sisteminin karmaşık karayolu tünellerinde kullanılması diğer yan tünellere veya garajlara olan bağlantılar dikkate alınmadan uygun değildir. Karmaşık karayolu tünellerindeki duman hareketini tanımlamak için hemen hemen hiç araştırma yapılmamıştır.
Devamı için tıklayın
R E K L A M