Otobüs Yangınlarında Bilinmesi Gerekenler
SEZER ASLAN
Yangın EÄŸitim Uzmanı ve Danışman National Fire Protection Association (NFPA) Üyesi
Son zamanlarda yazılı ve görsel basında yer alan otobüs yangınları ile ilgili haberler gündeme oturdu ve nedenleri konusunda yöneltilen sorulara cevap olmak üzere birçok görüÅŸ ortaya atıldı. AÅŸağıdaki yazımda otobüslerin üretildiÄŸi tesislerde gerek imalat sırasında, gerekse imalat sonrası araç ve firma sahiplerinin modifiye adıyla yaptıkları birtakım deÄŸiÅŸikler ötürü otobüs yangınlarına neden olabilecek muhtemel unsurlardan bahsedeceÄŸim. Åžu an trafikte olan, 2005 model ve üzeri M2 ve M3 kategorisindeki araçlar (9 yolcu ve üzeri taşıyan ÅŸehir içi ve ÅŸehir dışı araçlar ile ilk defa Tip onayı alınarak imal edilecek araçlar) için 01/11/2012 tarihinden itibaren “Otomatik Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri”, 26.06.2012 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Araçların Ä°mal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik (AÄ°TM) ile zorunlu hale geldi. Bu durumda, araçta olası bir yangın çıkması halinde yönetmelik gereÄŸi kurulmuÅŸ olması 1- Türkiye’de otobüs yangınlarında görülen artışın sebepleri arasında, birinci sırada 10 numara yağın yakıt olarak kullanılmasından kaynaklanan yangınlar geliyor. EÄŸer bir kaza anında, araç kolaylıkla tutuÅŸabiliyor ve kısa bir süre içerisinde alev topuna dönüÅŸüyorsa bunun nedeni, araçta yakıt olarak kullanılan 10 numara yaÄŸ ve bunun türevleridir. Ucuz diye sürücüler tarafından tercih edilen bu kalitesiz mazot-motorinin “Parlama Noktası” denilen ve en az 55 derece olması gereken alevlenme noktası daha düÅŸük oluyor, 20 ile 30 derece arasında olduÄŸu durumlarda da yangınlara sebebiyet veriyor. Standartlara uygun motorin, yani mazot, normal olarak patlamaz yani yanmaz (Yakıtın ısısının yükselmesi ve motora püskürtüldüÄŸünde kolayca yanma olması için mazot-motorin kullanan motorlarda ön ısıtma odası bulunur). Oysa bu ürün patlıyor. Bunun nedeni bu tip kalitesiz yakıtların düÅŸük parlama noktasıdır. Bu nedenle araçlara ilave edilecek olan yangın algılama ve alarm sistemlerinin araçlardaki yangınları önleyebilmesi imkansız. Öncelikle 10 numara yağın araçlarda kullanılmasının engellenmesi gerekiyor. 2- Otobüsleri sigortalama iÅŸlemi sırasında, sigorta ÅŸirketlerince poliçelerinde yangın algılama ve söndürme sistemlerini poliçe kapsamına dahil edilmesi mecburiyeti getirilmeli. Otobüslerde fenni muayenelerde yangın alarmının olmayışı hafif kusur kabul ediliyor bu da aracın trafiÄŸe çıkmasına engel olmuyor. Yazının devamı için tıklayın Ä°lginizi çekebilir... Ä°tfaiyecilerin Yangında KarşılaÅŸtıkları TehlikelerYangınlar, aniden patlak veren ve hızlıca yayılan tehlikeli olaylardır. Bu acil durumlarda öne çıkan kahramanlar, yani itfaiyeciler, yangının sadece a... Lityum Ä°yon Pillerde Yangın ve Otopark Güvenlik ÖnlemleriMakalede Li-ion pilleri ve bunların termal kaçaklarıyla ilgili olası bir otoparkta yanma olayına iÅŸaret etmekte olup detaylı bilgiler bulunmaktadır.... Mekanik Tesisatın Yeni Yüzyılı: Tesisat Sektörünün Dört BileÅŸeniGHÄ°YO'dan okuldaşım, Ä°ÅŸ ve Pazar GeliÅŸtirme Stratejileri Mentoru deÄŸerli dostum Yavuz Can Yazıcı, Four Essentials izlenimlerini yazdı.... |
||||
©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Åž. | Sektörel Yayıncılar DerneÄŸi üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.